احیای حیات زمین‌های کشاورزی با مشارکت نفت در ساخت سد سرپری

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز همسو با مسئولیت‌ اجتماعی شرکت ملی نفت، در تکمیل سد سرپری شهرستان کهگیلویه و بویراحمد مشارکت کرد تا افزون بر احیای حیات در اراضی کشاورزی، این منطقه شاهد کمبود آب در روزهای پرمصرف نباشد.

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز همسو با مسئولیت‌ اجتماعی شرکت ملی نفت، در تکمیل سد سرپری شهرستان کهگیلویه و بویراحمد مشارکت کرد تا افزون بر احیای حیات در اراضی کشاورزی، این منطقه شاهد کمبود آب در روزهای پرمصرف نباشد.
به گزارش شانا، استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های نفت‌خیز کشور است که بنا به گزارش‌ها، با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالانه و ۸.۵ میلیارد مترمکعب رواناب، آن‌چنان‌ که باید تاکنون زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این ثروت خدادادی نصیب ساکنانش نشده است و ماه‌هایی که بیشترین مصرف آب شرب، صنعت و کشاورزی وجود دارد، با کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کنند.
بر همین اساس مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی در مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، برابر تعهدهای اجتماعی آبفای خود، با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال، اقدام به کمک به تکمیل سد سرپری شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد کرد.
این تکلیف از تکالیف مسئولیت‌های اجتماعی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی در مناطق نفت‌خیز در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در کنار بیش از ۱۵۰ طرح دیگر در سال ۱۴۰۲ تکمیل شده است. کلنگ سد سرپری با هدف آبیاری ۴۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی، کنترل سیلاب رودخانه بیمنجگان، فراهم کردن امکانات تفریحی و گردشگری و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در منطقه کهگیلویه زده شده است که روند اجرایی آن در دولت سیزدهم شتاب
گرفت.
سد سرپری با ظرفیت ۳ میلیون مترمکعب، ارتفاع ۲۷ متر، طول تاج ۲۳۴ متر، تراز نرمال آب ۷۵۲ و امکان تأمین آب ۴۵۰ هکتار زمین کشاورزی، مهم‌ترین پروژه عام‌المنفعه در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌رود.
موقعیت جغرافیایی طرح سد مخزنی سرپری در کیلومتر ۳ جاده دهدشت - بهبهان در جنوب غربی شهرستان دهدشت و در مسیل رودخانه بیمنجگان بین دو روستای سرپری و دره لوک قرار دارد. طریق دسترسی به این محور تا روستای سرپری در مسیر جاده بهبهان دهدشت به‌صورت آسفالت است.
شایان‌ذکر است سد سرپری، افزون بر فراهم‌ کردن آب مزارع کشاورزی، فرصتی مناسب برای ایجاد یک منطقه تفریحی و گردشگری برای شهروندان و کمک به رونق اشتغال است که بنا بر برآوردها برای ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۸۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال‌زا خواهد بود.
شهرستان کهگیلویه با بیش از ۱۲۳ هزار نفر جمعیت جزو شهرستان‌های گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد است که به‌دلیل توسعه‌ نیافتن در حوزه‌های مختلف از محرومیت عمیقی رنج می‌برد و با احداث این سد، برنامه‌های محرومیت‌زدایی دولت سیزدهم شتاب بیشتری خواهد گرفت.