سرمایه‌گذاری خارجی در «نفت» بیش از کل دوره برجام

طبق گزارش وزارت اقتصاد، بخش نفت با سهم بیش از ۴۰ درصدی از جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم، در رتبه نخست قرار گرفته و روسیه و چین نیز بزرگترین سرمایه‌گذار در ایران بوده‌اند.

طبق گزارش وزارت اقتصاد، بخش نفت با سهم بیش از 40 درصدی از جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم، در رتبه نخست قرار گرفته و روسیه و چین نیز بزرگترین سرمایه‌گذار در ایران بوده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس؛ سرمایه‌گذاری هم‌چون خون در رگ‌های یک اقتصاد است و اقتصادی که در آن سرمایه‌گذاری صورت نگیرد به توسعه نخواهد رسید، چالشی که در یک دهه گذشته ایرانِ تحتِ تحریم‌ آن را تجربه می‌کند و به دنبال راهی برای تامین مالی پروژه‌هاست.
طبق آمار وزارت اقتصاد، در دولت سیزدهم مجموعا حدود 12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و معتبر در کشور صورت گرفته که در سه سال گذشته روسیه در رتبه نخست بیشترین سرمایه‌گذاری در ایران قرار دارد و در سال 1402، چینی‌ها بیشترین سرمایه‌گذاری در ایران را داشته‌اند.همچنین صنعت نفت ایران با جذب بیش از 4.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، بیشترین سهم را در بین بخش‌های مختلف از آن خود کرده؛ این رقم بیش از کل سرمایه‌گذاری مصوب و معتبر در دوره اجرای برجام است.
وزیر نفت جواد اوجی اخیرا اعلام کرده که با امضای قرارداد توسعه ۸ میدان نفتی ایران با شرکت‌های روس بیش از ۲۰۰ هزار بشکه از افزایش تولید نفت خام ایران از محل این قراردادها افزایش یافته است.
محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه کشور در خرداد ماه سال گذشته در کلاب‌هاوس عنوان کرد که با اجرای برجام 85 میلیارد دلار درخواست سرمایه‌گذاری در ایران داشتیم که با 13 میلیارد دلار موافقت و «فقط 2 میلیارد دلار جذب شد و ما در جذب سرمایه موفق نبودیم».هر چند این ادعا مطرح میشد که بدون توافق با آمریکا نمی‌توان اقدام به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کرد اما طبق آمار سازمان سرمایه‌گذاری، در سه سال دولت رئیسی 2.3 میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری معتبر بیش از 8 سال دولت روحانی است، البته به اعتقاد کارشناسان روند فعلی جذب سرمایه‌گذاری باید سریع‌تر و برنامه دقیق‌تری پیش برود.