راه‌اندازی سرویس حمل‌ونقل مسافری بین دو بندر ایران و عراق

وزیر راه و شهرسازی از توافق برای راه اندازی سرویس حمل‌ونقل مسافری بین دو بندر ایران و عراق برای جابه‌جایی زوار اربعین خبر داد.

راه‌اندازی سرویس حمل‌ونقل مسافری بین  دو بندر ایران و عراق

وزیر راه و شهرسازی از توافق برای راه اندازی سرویس حمل‌ونقل مسافری بین دو بندر ایران و عراق برای جابه‌جایی زوار اربعین خبر داد.
به گزارش مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دیدار با وزیر حمل‌ونقل عراق، موضوعات مطرح شده در این جلسه را تشریح کرد و گفت:دراین جلسه درباره تسریع در تکمیل راه آهن شلمچه _بصره و رفع موانع پیش رو گفت‌وگو شد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سال گذشته توافقی در این خصوص انجام شد و در ایام اربعین ۱۴۰۲، با حضور نخست‌وزیر عراق و معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان در منطقه صفر مرزی، عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه _بصره آغاز شد.
وی افزود: در این مدت جلسات متعددی برای ارزیابی پیشرفت این پروژه از جمله عملیات مین روبی برگزار شد و تاکنون عملیات مین روبی بیش از دو کیلومتر در خاک عراق و یک و نیم کیلومتر در خاک ایران پیشرفت داشته است.
بذرپاش گفت: موضوع دیگر احداث پل در این پروژه بود که توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است.
وی درباره تملیک زمین‌های اطراف پروژه توضیح داد: بخشی از زمین‌های این منطقه مسکونی است که قرار شد طرف عراقی تملیک اراضی آن منطقه را انجام و تحویل ایران دهد.
به گفته بذرپاش، بخشی از تملیک اراضی انجام شده و قرار است ظرف یک ماه آینده همه اراضی مورد نظر تملیک و تحویل داده شود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: مناقصه عملیات احداث ۳۲ کیلومتر ریل در کشور عراق برگزار و شرکت آن نیز تعیین شده که البته قرار شد شرکت‌های ایرانی نیز در این خصوص کمک کنند.
وی تأکید کرد: عزم دو کشور در سطوح بالای دولت‌ها، برای احداث این پروژه کاملاً جدی است و به‌صورت هفتگی مسیر ریلی شلمچه _ بصره پیگیری می‌شود.
به گفته بذرپاش، از دیگر موضوعاتی که در این جلسه بررسی شد، جابه‌جایی زوار در ایام اربعین بود و توافقات خوبی مبنی بر انتقال زوار توسط همه شقوق حمل‌ونقلی انجام شده‌است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار شد امسال مسیر دریایی نیز به این مسیرها اضافه و انتقال زائران از مسیر دریایی نیز انجام شود.
وی ادامه‌داد: طبق توافق سازمان بنادر و دریانوردی با کشور عراق مقرر شده‌است سرویس حمل‌ونقل مسافری بین بندر خرمشهر به بصره و بندر آبادان  به بندر واصلیه در اسرع وقت راه اندازی شود.