تلاش‎های مستمر ادامه دارد؛ آیا یک نیروگاه خورشیدی در فضا واقعا کار می‌کند؟

تلاش‎های مستمر ادامه دارد؛ آیا یک نیروگاه خورشیدی در فضا واقعا کار می‌کند؟


قسمت پنجم
3.این فناوری ممکن است به یک سلاح کشتار جمعی تبدیل شود
برخی نگران هستند که پرتوهای مایکروویو در فضا به سلاح‌های کشتار جمعی تبدیل شوند و افرادی با اهداف شیطانی از آنها برای سوزاندن انسان‌های روی زمین با تشعشعات نامرئی استفاده کنند.
کاست اعتراف کرد که اگر کسی بخواهد چنین سلاحی بسازد، احتمالا می‌تواند. با وجود این، پرتوهای مایکروویو حامل انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا، از همان ابتدا برای ایمن بودن مهندسی شده بودند. این پرتو برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است و میزان خطر آن به چگالی نیرویی که حمل می‌کند، بستگی دارد. میزان خطر را می‌توان با طراحی درست محدود کرد.
کاست ادامه داد: ما می‌توانیم سیستمی را مهندسی کنیم که فقط به سمت گیرنده نشانه‌گیری شود و اگر به جای دیگری نشانه برود، هرگز کار نکند. ما با برخی از شرکت‌های بزرگ انرژی در اروپا روی این مفهوم کار می‌کنیم و آنها این کار را زیاد مشکل نمی‌دانند زیرا به مقابله با مشکلات ایمنی در اطراف خطوط برق فشار قوی یا خطوط لوله گاز عادت کرده‌اند.
4.این فناوری ممکن است توسط ریزشهاب‌سنگ‌ها آسیب ببیند
ساختار وسیع مداری پنل‌های فتوولتائیک در هم تنیده دائما مورد برخورد ریزشهاب‌سنگ‌ها قرار می‌گیرد و نه تنها آسیب‌های قابل توجهی را در حین عملیات متحمل می‌شود، بلکه ایجاد مقادیر زیادی از زباله‌های فضایی را در این فرآیند به همراه دارد.
«تلسکوپ فضایی جیمز وب»(JWST) که آینه‌ای به عرض ۶.۵ متر دارد، ضربه‌های قابل توجهی را در اوایل عملیات خود دریافت کرد و گروه کنترل زمینی خود را بر آن داشت تا برنامه‌های رصدی را برای جلوگیری از برخورد تنظیم کنند.
مهندسانی که یک نیروگاه خورشیدی فضایی را برای آینده طراحی می‌کنند، قطعا باید ساختاری را با در نظر گرفتن هجوم ثابت ریزشهاب‌سنگ‌ها بسازند.
کاست گفت: برای چرخه حیات ایستگاه، باید آن را به گونه‌ای طراحی کرد که امکان نگهداری و تعمیر مداوم را داشته باشد.از آنجا که این ساختار بسیار بزرگ است، در برخی از پنل‌ها نقص‌هایی وجود خواهد داشت. طراحی ایده‌آل آنتن، مدولار خواهد بود تا بتوان پنل‌ها را جایگزین کرد.
کش گفت که مهندسان می‌توانند با ساخت پنل‌ها از نازکترین مواد ممکن، تولید زباله از پنل‌های آسیب‌دیده را تقریبا حذف کنند.وی افزود:اگر ما پنل‌ها را از نوعی مواد پلیمری بسازیم، چیزهایی مانند ریزشهاب‌سنگ‌ها سوراخ می‌شوند. ما امیدواریم که بتوانیم خطر تولید زباله و همچنین اثرات آن بر نیروگاه را کاهش دهیم. اگر هر یک از ماژول‌ها را مستقل از ماژول‌های دیگر بسازیم، تنها چیزی که اتفاق می‌افتد این است که یک ضربه،
چند عنصر را از بین می‌برد.
ادامه دارد...
*ايسنا