درمان سکسکه در راه است

سكسکه هنگامي اتفاق مي‌افتد كه تنفس فرد در لحظه مسدود شود. این مسئله می‌تواند بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق بیفتد یا تحت تاثیر این عوامل، فرد درگیر آن شود: غذای گرم یا تند که عصب فرنیک ( phrenic nerve ) را که نزدیک مری است تحریک می‌کند، گاز در معده که به دیافراگم فشار می‌آورد، زیاد غذا خوردن یا شرایطی که باعث فشردگی معده شود، نوشیدن سودا ، مایعات گرم ، به ویژه نوشیدنی های گازدار، تجربه استرس یا احساسات شدید و عوامل پزشکی مانند مشکلات گوارشی، از جمله بیماری التهابی روده، انسداد روده کوچک یا بیماری ریفلاکس معده (مری)، مشکلات تنفسی مانند پلوریز دیافراگم، ذات‌الریه یا آسم، شرایطی که بر سیستم عصبی مرکز تأثیر می‎گذارد،

درمان سکسکه در راه است

 

 


سكسکه   هنگامي اتفاق مي‌افتد كه تنفس فرد در لحظه مسدود شود. این مسئله می‌تواند بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق بیفتد یا تحت تاثیر این عوامل، فرد درگیر آن شود: غذای گرم یا تند که عصب فرنیک
 ( phrenic nerve )  را که نزدیک مری است تحریک می‌کند، گاز در معده که به دیافراگم فشار می‌آورد، زیاد غذا خوردن یا شرایطی که باعث فشردگی معده شود، نوشیدن سودا ، مایعات گرم ، به ویژه نوشیدنی های گازدار، تجربه استرس یا احساسات شدید و عوامل پزشکی مانند مشکلات  گوارشی، از جمله بیماری التهابی روده، انسداد روده کوچک یا بیماری ریفلاکس معده (مری)، مشکلات تنفسی مانند پلوریز دیافراگم، ذات‌الریه یا آسم، شرایطی که بر سیستم عصبی مرکز تأثیر می‎گذارد، از جمله
آسیب مغزی، تومور مغزی یا سکته مغزی، شرایطی که عصب واگ را تحریک می‌کند مانند مننژیت ، فارنژیت یا گواتر، واکنش‌های روان‌شناختی، از جمله غم، هیجان، اضطراب، استرس، رفتار هیستریک یا شوک، شرایطی که بر متابولیسم تأثیر می‌گذارد مانند افزایش قند خون، افت قند خون یا دیابت. این شرایط معمولاً یک عارضه جزئی است ، اما سکسکه طولانی مدت می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل جدی پزشکی باشد.سکسکه گاهی اوقات برای بعضی افراد آزاردهنده است اما برای برخی دیگر به گونه‌ای است که به‌طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی آنان تاثیر می‌گذارد. این اتفاق برای بسیاری از افراد دچار آسیب مغزی و سکته و نیز بیماران سرطانی هم رخ می‌دهد.
هنگام بروز سکسکه، انقباض ناگهانی و غیرارادی دیافراگم همزمان با انقباض جعبه صدا یا حنجره و بسته شدن کامل دهانه حنجره رخ می‌دهد. این فرایند منجر به هجوم ناگهانی هوا به داخل ریه‌ها و صدای آشنا سکسکه می‌شود.
سکسکه اغلب ریتمیک است ، به این معنی که فاصله بین هر سکسکه نسبتاً ثابت است.اکثر افراد هر از گاهی دچار سکسکه می‌شوند و معمولاً طی چند دقیقه بدون درمان این مشکل برطرف می‌شود.
حالا گروهی از محققان با استفاده از نی نوشابه وسیله‌ای ابداع کرده‌اند که درجا از سکسکه جلوگیری می‌کند. بر اساس این تحقیق، این نی با نام «هیک‌اوی»، «ابزاری برای واداشتن به مکش و بلع تنفسی» است که جلوگیری از سکسکه و قطع چند ساعته آن‌را امکان‌پذیر می‌کند.
کاربر این ابزار نی‌ مانند باید برای بالا کشیدن آب از درون فنجان به دهان خود از نیروی مکش کمک بگیرد. درون این وسیله شیری تعبیه شده که کاربر را مجبور می‌کند برای مکیدن آب بیشتر تلاش کند و بدین ترتیب عصب میان‌بندی (فرنیک)، دیافراگم را به انقباض تحریک می‌کند.
در ادامه، بلعیدن آب عصب واگ را فعال می‌کند. از آن‌جا که  هر دو عصب فرنیک و واگ عامل بروز سکسکه‌اند، محققان می‌گویند که تحریک این دو عصب باعث می‌شود دیگر سکسکه ایجاد نکنند.