دیدنی‎های بانه؛ منطقه آزاد مرزی غرب ایران

بانه شهری مرتفع در استان کردستان است که به‌ دلیل قرارگیری در میان طبیعت بکر کوهستان، دیدنی‌های بسیاری برای طبیعت دوستان دارد.

 


بانه شهری مرتفع در استان کردستان است که به‌ دلیل قرارگیری در میان طبیعت بکر کوهستان، دیدنی‌های بسیاری برای طبیعت دوستان دارد.
بانه را شاید مردم به مراکز خریدش بشناسند؛ اما جاهای دیدنی بانه نیز کم نیستند و می‌توانند پذیرای گردشگران باشند. بانه شهری در دامنه شمالی رشته کوه‌های زاگرس در مرز غربی ایران است. بانه چهارمین شهر بزرگ استان کردستان به شمار می‌رود و نام آن از کلمه کردی «بان» گرفته شده است. این نام به‌معنای «بام» و متاثر از ارتفاعات و نحوه استقرار و موقعیت شهر است. از بانه عموما به‌عنوان یک بازار مرزی یاد می‌شود که واردات و صادرات در این شهر رونق خاصی به آن داده است؛ اما طبیعت بکر این منطقه نیز زبانزد است.این شهر جنگل‌های طبیعی و بزرگ بلوط دارد.اگر به قصد خرید به این شهر سفر می‌کنید، فراموش نکنید تا از جاذبه‌های طبیعی آن نیز دیدن کنید.
 غار شوی
غار شوی که در میان طبیعت دوستان و غارنوردان شهرت بالایی دارد، در نزدیکی شهر بانه واقع شده است. این غار در روستایی با همین نام
 قرار دارد. ارتفاع دهانه ورودی غار حدود یک متر و عرض آن حدود دو متر است که نسبتا دهانه‌ای کوچک دارد. پس از ورودی از دهانه غار و گذر از چند متر مسیر افقی، پرتگاهی قرار دارد که در سمت راست آن با شیبی تند و طولانی به شعبه اصلی غار منتهی می‌شود. درون غار مسیرهای مسطح، پرشیب و دهلیزهایی قرار دارد که برای غارنوردان هیجان‌انگیز خواهد بود. بیشتر قسمت‌های این غار ریزشی است و عبور از آن باید با دقت انجام شود.طول این غار ۲۶۷ متر است و با شیب بسیار تندی رو به پایین می‌رود.
ادامه دارد...
*کجارو