آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان و ایلام

مدیرعامل موسسه جهاد نصر از آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های ایلام و خوزستان در سال جاری خبر داد.

آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان و ایلام

مدیرعامل موسسه جهاد نصر از آغاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان‌های ایلام و خوزستان در سال جاری خبر داد.
به گزاش ایلنا، محمدجواد صالحی‌نژاد به مناسبت سالروز تاسیس جهاد کشاورزی درباره اقدامات انجام شده برای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اظهار کرد: طرح
550 هکتاری احیای دشت خوزستان و ایلام در دو فازتعریف شد که فاز یک آن با موفقیت در سطح 295 هزار هکتار و با تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسید.
وی درباره اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری گفت: برای اجرای فاز دوم طرح وزارت نیرو مکلف شد در کوتاه‌ترین زمان تخصیص آب را انجام دهد و ما نیز موظف شدیم طرح‌های مربوط به انتقال آن را مورد مطالعه قرار  دهیم.
صالحی نژاد تصریح کرد: مجموع  سطح فاز دوم 255 هزار هکتار است که برای 231 هزار هکتار آن بحث تامین آب حل شده است.
وی با بیان اینکه 150 میلیارد تومان برای مطالعات فاز 2 اختصاص داده شده است افزود: برای 140 هزار هکتار آن مطالعه آماده شده است که برای ادامه آن  150 میلیارد تومان دیگر در قانون بودجه لحاظ شده که
142 میلیارد تومان آن ابلاغ شده است.
صالحی نژاد ادامه داد:
 4500 میلیارد تومان برای عملیات اجرایی آن در نظر گرفته شده که 1700 میلیارد برای وزارت نیرو و مابقی برای جهاد نصر است.
وی ادامه داد: بر اساس تصمیم هیات دولت و شورای امنیت ملی مقرر شد در سطح 227 هزار هکتار در اراضی ایلام، کرمانشاه، کرمان، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و استان گلستان پروژه مذکور اجرایی شود.
صالحی‌نژاد هدف اصلی این پروژه را جلوگیری از خروج آب از مناطق مرزی کشور دانست.
وی با تاکید بر اینکه برای این پروژه هشت میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است گفت: تخصیص این اعتبار با پیشنهاد دولت و با مجوز مقام معظم رهبری تخصیص یافته است که 2.7 میلیارد دلار آن سهم وزارت جهاد کشاورزی است.
صالحی‌نژاد تصریح کرد: از
 227 هزار هکتار سطح پروژه، 77 هزار هکتار آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و پیش بینی ما این است که در تیرماه  25 هزار هکتار آن به بهره‌برداری خواهد رسید و تا شهریور 10 تا 15 هکتا ر نیز به بهره‌بردرای می‌رسد.
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه را 2500 میلیارد تومان اعلام کرد.
صالحی نژاد پیش بینی کرد: دستاوردهای پروژه افزایش پنج میلیون تنی محصولات کشاورزی و ایجاد
200 نفر شغل باشد و همچنین تبدیل 127 هزار از اراضی دیم به آبی اتفاق خواهد افتاد.