معرفی سامانه ملی پایش و مدیریت روغن‌های کارکرده

نائب رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی خبر داد؛

نائب رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از معرفی سامانه ملی پایش و مدیریت روغن های کارکرده خبر داد.

معرفی سامانه ملی پایش و مدیریت روغن‌های کارکرده

 

نائب رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی از معرفی سامانه ملی پایش و مدیریت روغن های کارکرده خبر داد.
به گزارش ایسنا، فرزان گلچین در نشستی با حضور نمایندگانی از وزارت صمت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان استاندارد، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برای سامانه ملی پایش و مدیریت روغن های کارکرده اظهار کرد: ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی این موضوع از حدود هفت سال پیش در این اتحادیه شکل گرفت. اختلاط خوراک  یکی از معضلاتی است که همکاران ما را در بخش‌های مختلف این صنعت دچار ضایعه کرده، البته اینکه در این صنعت تخلف می‌شود قابل انکار نیست، ‌ اما ابعادی که متخلف ایجاد کرده گریبان‌گیر واحدهای تولیدی بسیاری شده که می‌خواهند سالم کار کنند. ریشه
یک سری از تخلف‌ها در حمل و نقل خوراکی به نام روغن کارکرده یا تحت عنوان روغن سوخته وجود دارد که خوراکی برای واحدهای تصفیه دوم است.
وی ادامه داد: در هر نقطه‌ای از کشور اگر نظاره کنید، هر کسی با نام روغن کارکرده فعالیت می‌کند، نهایتا این رویکرد نسبت به کالایی وجود دارد که خوراک واحدهای تصفیه دوم بوده است. با توجه به اینکه اتحادیه دارای مسوولیت‌های متفاوت و مطالبات بسیاری در خصوص حل و فصل مشکلات صادرات
می باشد، مقرر شد این موضوع به‌ صورت مستقل در یک انجمن بررسی شود که در آینده نه تنها ضایعات و پسماند روغن کارکرده، بلکه ضایعات پتروشیمی هم در زمره فعالیت این انجمن قرار گیرد.
وی با بیان اینکه روغن کارکرده پنجاه سال است که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: از زمانی که تصفیه‌کنندگان در حد تعداد انگشتان یک دست بودند تا امروز که حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰و در برخی عناوین بین ۱۲۰ تا ۱۹۰ کارخانه دارای پروانه یا بدون پروانه هستند، نیازمند این خوراک بودند. این خوراک در بعضی قسمت‌های دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گرفت که بر اساس موافقت اصولی که به اینها داده شده، خوراک باید به واحدهای تصفیه دوم برسد، ‌نه اینکه در صنایع دیگر استفاده شود.
گلچین ادامه داد: وقتی این خوراک به شبکه‌های دیگر صنعت نشت می‌کند که به این صنایع ارتباطی ندارند، ‌خود به خود این صنعت با کمبود مواد اولیه روبه‌رو می‌شود. سه گروه در این صنعت نقش فعال و اساسی دارند. از تعویض روغنی‌ها و اتوسرویس‌کارها شروع می‌شود، مرحله بعدی عاملین جمع‌آوری روغن کارکرده و سپس مصرف‌کننده که واحدهای تصفیه دوم هستند. در این میان یک خلا و کسری در خوراک وجود دارد و برخی قوانین غلط روی قیمت‌گذاری و کیفیت کالای خوراک مواد اولیه تاثیر می‌گذارد.
وی با بیان اینکه جمع‌آوری‌کنندگان در این میان باید نظرات و خواسته‌های دو گروه اتوسرویس‌کارها و تعویض روغنی‌ها به عنوان فروشنده روغن کارکرده و از طرف دیگر واحدهای تصفیه دوم را تامین کنند، گفت: در بازار رقابت شدیدی وجود دارد و اینها برای اینکه خود را در یک نقطه امن قرار دهند، ‌از عدم مراقبت ‌و کنترل‌ها استفاده کردند. برای مثال یک نفر در یک استان، روغن کارکرده یک استان دیگر را می‌خرید و تحویل واحدها می‌داد.
نائب رئیس هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: همین بعد مسافت و تحمیل هزینه‌های رفت‌وآمد باعث می‌شد که اینها در مبدا خرید با یکدیگر دچار رقابت شوند. با افزایش رقابت، کارخانه‌دار هم از یک عدد بالاتر برایش نمی‌صرفد و جمع‌آوری‌کنندگان مجبور می‌شوند که سراغ یک کالای حل‌شونده ارزان‌تر بروند و بهترین گزینه هم مادامی که حامل‌های  انرژی ارزان هستند، گازوئیل است. ۹۰ درصد جمع‌آوری‌کنندگان تمایل دارند سالم کارکنند و ۱۰ درصد ظاهرا متخلفند، اما وقتی به بازار رقابت کشیده می‌شود، برای اینکه از بازار حذف نشوند، تن به اختلاط می‌دهند و یک گناه ناخواسته و اجباری در این زمینه پیش می‌آید.