گوشت آهو در قصابی‌های اینترنتی

آهوی ایرانی و زیستگاه این گونه جانوری در کشور، جزو موارد حفاظت شده محسوب می‌شوند؛ حفاظت شده بدین معنا که شکار آهو و ورود به حریم و سکونتگاه این جانوران، ممنوع است. طبق بررسی‌های انجام شده، سه گونه آهوی ایرانی وجود دارد که شامل آهوی ایرانی (Gazellasubgutturosa)، آهوی جبیر (Gazellabennetti) و آهوی کوهی (Gazella gazelle) می‌شوند. آهوی ایرانی یا آهوی گواتردار فراوان‌ترین گونه آهو در ایران بوده که متأسفانه در سال ۲۰۰۸ به لیست گونه‌های جانوری آسیب‌پذیر و در معرض IUCN پیوسته است.

!

آذر فخری
آهوی ایرانی و زیستگاه این گونه جانوری در کشور، جزو موارد حفاظت شده محسوب می‌شوند؛ حفاظت شده بدین معنا که شکار آهو و ورود به حریم و سکونتگاه این جانوران، ممنوع است. طبق بررسی‌های انجام شده، سه گونه آهوی ایرانی وجود دارد که شامل آهوی ایرانی (Gazellasubgutturosa)، آهوی جبیر (Gazellabennetti) و آهوی کوهی (Gazella gazelle) می‌شوند. آهوی ایرانی یا آهوی گواتردار فراوان‌ترین گونه آهو در ایران بوده که متأسفانه در سال 2008 به لیست گونه‌های جانوری آسیب‌پذیر و در معرض IUCN پیوسته است.در کل، تعداد گونه‌های مختلف باقی‌مانده آهوی ایرانی به 20 هزار راس هم نمی‌رسد و این گونه جانوری در معرض انقراض قرار دارد.
با توجه به نکات بالا، خبر عجیب این روزها، فروش گوشت آهو در فروشگاه‌های اینترنتی است. آن‌هم با قیمتی گزاف. که طبعا نوکیسگان و آنانی که اهمیتی به محیط زیست کشور نمی‌دهند، مشتریان این قصابی‌های اینترنتی و گوشت آهو هستند-اگر واقعا گوشت مورد نظر، گوشت آهو باشد!- در این مورد از سوی برخی از کارشناسان و نهادهای زیست محیطی ابراز نگرانی‌هایی شده است. اما توضیحی که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت البرز در این خصوص داده:« از استان البرز گرفته تا ورامین
۱۰ کشتارگاه وجود دارد و تاکنون در این کشتارگاه شاهد ذبح آهو نبودیم و احتمال فروش گوشت آهو به‌صورت غیرمجاز وجود دارد.» و این سخنان تائیدی است بر این‌که آهوهای رو به انقراض سرزمین‌مان کم کم سر از کشتارگاه‌های غیرمجاز درمی‌آورند. البته نکته قابل تاملی که این مقام بدان اشاره کرده این است که:«فروش گوشت آهو به شرط پرورش صنعتی و ذبح در کشتارگاه‌های مجاز ایرادی ندارد.» اما پرسش این است که آیا در کشور ما مزارع پرورش صنعتی آهو مانند گاوداری‌ها وجود دارد؟ این «آهوداری» ها در کدام بخش‌های کشور و تحت نظر کدام سازمان اداره می‌شوند و اگر می‌توان به این روش، بر تعداد آهوها، حتی برای کشتار افزود، چرا این امر برای جلوگیری از انقراض این گونه جانوری اصیل ایرانی اختصاص داده نمی‌شود. ضمن این‌که جای یادآوری دارد که برای تاسیس یک مزرعه پرورش ماهی به تائید دستگاه‌های مختلفی از جمله سازمان دامپزشکی نیاز هست، آیا پدید ه جدید «پرورش صنعتی آهو» چنین مراحلی را طی کرده و تائیدهای لازم را دریافت کرده و نظارت‌های لازم در مورد سلامت حیوان از نظر ابتلا به انواع بیماری‌ها تحت نظارت سازمان دامپزشكی قرار دارد و آن مُهر تائید مرسوم، روی گوشت این گونه رو به انقراض زده می‌شود؟