حل مشكل فرزندان با ایجاد امکان ازدواج!

نگرانی از پیرسالی جمعیت کشور در ۲۰ سال آینده، و تمایلِ کم خانواده‌ها برای آوردن فرزند بیشتر- منظور از بیشتر در این‌جا حتی فرزند دوم است، چه رسد به فرزند سوم!- موجب شده برخی مسئولان احساس کنند کشور در چندسال آینده با بحران جمعیت مواجه خواهد شد.چون در این میان نه تنها برخی خانواده‌ها تمایلی به داشتن فرزند بیش از یکی و در نهایت دوتا ندارند که آمار سقط جنین قانونی وغیرقانونی هم رو به فزونی است. اما راهکاری که این برخی مسئولان به آن رسیده و فقط هم بر آن تاکید دارند، تشویق خانواده‌ها به آوردن فرزند سوم است؛ با وعده انواع وام و حالا دادن زمین، زمینی که طبعا برای تبدیل آن به یک خانه بازهم خانواده باید درگیر وام و استقراض شود؛ در شرایطی که اغلب انبوه‌سازان هم قید ساخت‌وساز مسکن را به علت گرانی مصالح زده‌اند.

نگرانی از پیرسالی جمعیت کشور در 20 سال آینده، و تمایلِ کم خانواده‌ها برای آوردن فرزند بیشتر- منظور از بیشتر در این‌جا حتی فرزند دوم است، چه رسد به فرزند سوم!- موجب شده برخی مسئولان احساس کنند کشور در چندسال آینده با بحران جمعیت مواجه خواهد شد.چون در این میان نه تنها برخی خانواده‌ها تمایلی به داشتن فرزند بیش از یکی و در نهایت دوتا ندارند که آمار سقط جنین قانونی وغیرقانونی هم رو به فزونی است. اما راهکاری که این برخی مسئولان به آن رسیده و فقط هم بر آن تاکید دارند، تشویق خانواده‌ها به آوردن فرزند سوم است؛ با وعده انواع وام و حالا دادن زمین، زمینی که طبعا برای تبدیل آن به یک خانه بازهم خانواده باید درگیر وام و استقراض شود؛ در شرایطی که اغلب انبوه‌سازان هم قید ساخت‌وساز مسکن را به علت گرانی مصالح زده‌اند.  
اما آیا بهتر آن نیست که این برخی مسئولان، با در نظر گرفتن وجود 9 میلیون و 800 هزار نفر جوان آماده ازدواج، امکان ازدواج و در نتیجه فرزندآوری را برای آنان فراهم کنند و بدین طریق، جمعیت مورد نیاز را در بین تمام اقشار جامعه توزیع کنند به‌جای این‌که به خانواده‌های حاضر و آماده برای آوردن فرزند سوم فشار بیاروند؟  
به گفته یک جمعیت‌شناس:«۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جوان در سن ازدواج و مجرد در ایران وجود دارد.تأخیر در ازدواج و بالا رفتن سن فرزندآوری منجر به محدودشدن باروری و کاهش جمعیت شده است.تا سال ۱۴۰۸ رشد آمار زنان در این سن متوقف می‌شود و سپس با کاهش آمار زنان بارور مواجه می‌شویم.» 
لاجرم به نظر می‌رسد رسیدگی به مشکل ازدواج این 9 میلیون نفر جوان مجرد، به‌راحتی می تواند معضل فرزندآوری را مرتفع کند، چرا که یک خانواده تازه تشکیل شده، اشتیاق بیشتری برای فرزندآوری دارد و با ازدواج این 9 میلیون اندی، در سال بعدش با افزایش 4 میلیونی جمعیت مواجه خواهیم شد. 
ضمن این‌که طبعا فشار در قالب تشویق! برای آوردن فرزند سوم، و وعده‌های در رابطه با آن، تاثیر چندانی بر خانواده‌هایی که در شهرهای بزرگ ساکن هستند و با مشکلات عدیده‌ای درگیرند، نخواهد داشت و خانواده‌های ساکن مناطق محروم هم معمولا بیش از سه فرزند دارند.