توافق اولیه برای سرمایه‌گذاری۵.۳ میلیارد دلاری ایران در افغانستان

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان از توافقات اولیه برای سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری ایران در افغانستان خبر داد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان از توافقات اولیه برای سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری ایران در افغانستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین میرشفیع، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان از مذاکره دو کشور ایران و افغانستان برای سرمایه‌گذاری ۵.۳ میلیارد دلاری در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های زیرساخت حمل و نقل در کشور افغانستان خبر داد.
وی ضمن عرض تسلیت به دلیل کشته شدن ۸۵ کودک افغانستان در حادثه تروریستی در مدرسه‌ای در کابل، در خصوص همکاری دو کشور، افزود: در حال حاضر هماهنگی‌هایی انجام شده تا ایران ۵.۳ میلیارد دلار در پروژه‌های عمرانی و زیربنایی حمل و نقل افغانستان و صدور خدمات 
فنی- مهندسی سرمایه‌گذاری کند. این کار در قالب مذاکراتی درباره جزئیات پروژه‌ها و شرکت‌هایی که قرار است در افغانستان فعالیت کنند در حال پیگیری است.
  همکاری دوکشور در زمینه سرمایه‌گذاری برای توسعه مسکن
میرشفیع ادامه داد: در زمینه مسکن نیز پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای در حال تدوین است که علاوه بر زیرساخت‌های حمل‌ونقل بخش خصوصی ایران در زمینه ساختمان‌سازی نیز در افغانستان مشارکت کند. این سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید و همینطور احداث ساختمان‌های بلند در شهرهای بزرگ آن کشور همچون کابل، هرات، مزارشریف و قندهار امکان پذیر است. پیش‌نویس تفاهمنامه در این خصوص هم‌اکنون تهیه شده و از طریق مراجع دیپلماتیک در حال پیگیری است. برآورد می‌شود ۵ تا
 ۱۰ هزار واحد مسکونی توسط سرمایه‌گذاران ایرانی و با مشارکت شرکت‌های افغانستانی در این چارچوب اجرا شود.
 اعلام آمادگی ایران برای احداث و تکمیل راه آهن 
هرات- مزارشریف
مشاور وزیر راه و شهرسازی در تشریح پروژه‌های مهمی که قرار است با سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان اجرا شود، گفت: پروژه راه‌آهن هرات- مزارشریف در شمال افغانستان، از پروژه‌هایی است که در برنامه سرمایه گذاری و تکمیل توسط شرکت‌های ایرانی است. این مسیر ریلی می‌تواند ارتباط ریلی ایران را به آسیای میانه و کشور چین، فراهم کند. طول این راه آهن ۶۵۶ کیلومتر است. از طریق رسمی اعلام آمادگی شده است که این راه آهن با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران اجرا شده و به بهره برداری برسد. برآورد اجرای این پروژه ۲.۲ میلیارد دلار است.