اگر واکسن کووید۱۹ دریافت کرده‌اید، بخوانید

این روزها، بر اساس اولویت بندی، کشور ما در حال واکسیناسیون افراد مختلف است و هرچند که روند واکسیناسیون به کندی پیش می رود اما به هرحال عده ای از سالمندان و برخی از افرادی که بیماری زمینه ای دارند این واکسن را دریافت کرده اند، مسلما در مورد عوارض پس از دریافت واکسن به این افراد اطلاعاتی داده خواهد شد. اما خوب است بدانیم که دریافت واکسن کووید۱۹، به عنوان یک واکسن خاص، که هنوز امتحان های چندین ساله خود را پس نداده، نیازمند رعایت های فراوانی پس از تزریق است. در این مورد خوب است بدانیم که با دریافت واکسن کووید۱۹، چه باید بخوریم و چه نباید بخوریم تا این واکسن، بتواند به خوبی بر بدن ما تاثیر بگذارد. البته گفتن دارد که رژیم غذایی ما تاثیر خاصی در ابتلای ما به کرونا و یا بروز عوارض واکسن ندارد، اما خوب است این را هم بدانیم که مصرف غذاهای مغذی و ضد التهاب می‌تواند به پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به بدن ما که پس از تزریق واکسن باید به سختی وارد پروسه تولید پادتن می‎شود، کمک کند.

این روزها، بر اساس اولویت بندی، کشور ما در حال واکسیناسیون افراد مختلف است و هرچند که روند واکسیناسیون به کندی پیش می رود اما به هرحال عده ای از سالمندان و برخی از افرادی که بیماری زمینه ای دارند این واکسن را دریافت کرده اند، مسلما در مورد عوارض پس از دریافت واکسن به این افراد اطلاعاتی داده خواهد شد. اما خوب است بدانیم که دریافت واکسن کووید19، به عنوان یک واکسن خاص، که هنوز امتحان های چندین ساله خود را پس نداده، نیازمند رعایت های فراوانی پس از تزریق است. در این مورد خوب است بدانیم که با دریافت واکسن کووید19، چه باید بخوریم و چه نباید بخوریم تا این واکسن، بتواند به خوبی بر بدن ما تاثیر بگذارد. البته گفتن دارد که رژیم غذایی ما تاثیر خاصی در ابتلای ما به کرونا و یا بروز عوارض واکسن ندارد، اما خوب است این را هم بدانیم که مصرف غذاهای مغذی و ضد التهاب می‌تواند به پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن کمک کرده و به بدن ما که پس از تزریق واکسن باید به سختی وارد پروسه تولید پادتن می‎شود، کمک کند. 
میوه و سبزیجات بخوریم: میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی هستند،
به‌طورخاص، سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین C می‌توانند به بدن در تولید گلبول‌های سفید بیشتر که وظیفه مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها را برعهده دارند، کمک می‌کنند. مرکباتی مانند گریپ‌فروت، پرتقال، و لیموها حاوی سطوح بالای ویتامین C هستند، فلفل دلمه‌ای قرمز حتی از ویتامین C بیشتری نسبت به آن‌ها برخوردار است. سبزیجات سبزی مانند بروکلی و اسفناج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که این مواد به محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند. این مساله مهم است زیرا رادیکال‌های آزاد –مولکول‌های ناپایداری که به DNA و پروتئین‌های درون سلول‌های بدن ما آسیب می‌رسانند – می‌توانند موجب استرس اکسیداتیو شوند که ممکن است به‌طور بالقوه ما را نسبت به ابتلا به بیماری آسیب‌پذیر کند.
ماهی‌های چرب بخوریم: ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که چربی‌هایی دوستدار قلب محسوب می‌شوند و می‌توانند التهاب و فشارخون را کاهش داده و از تشکیل پلاک در سرخرگ ها پیشگیری کنند.چربی‌های امگا-3 نه تنها به پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی کمک می‌کنند، بلکه به مدیریت بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید نیز کمک کرده و به‌طور بالقوه در برابر سرطان و شرایط دیگر از انسان محافظت می‌کنند.
سوپ مرغ: زمانی‌که بیمار هستید سوپ مرغ یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای تقویت بدن خود بخورید.سوپ مرغ دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین علائم ناشی از مقابله با بیماری کمک می‌کند.هویج، پیاز و کرفس موجود در این سوپ مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم و آهن دارند و منابع خوبی از بتاکاروتن هستند که شکلی از ویتامین A است و به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.
آب زیاد بنوشیم: مصرف مایعات به میزان زیاد یکی از توصیه‌های همیشگی پزشکان برای بیمارانی است که با یک عفونت مبارزه می‌‌کنند.زمانی‌که فردی بیمار است، بدن وی به واسطه مواردی مانند تب، گرفتگی بینی، اسهال و استفراغ آب از دست می‌دهد، از این رو، جبران مایعات از دست رفته اهمیت دارد.نوشیدن آب فراوان پس از دریافت واکسن کویید-19 برای کمک به کاهش ناراحتی ناشی از عوارض جانبی احتمالی، مانند تب توصیه می‌شود.افزون بر این، هیدراته نگه‌داشتن بدن در وهله نخست به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری کمک می‌کند.آب به مرطوب نگه‌داشتن مسیرهای بینی کمک می‌کند ومخاط می‌تواند با ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زای دیگر پیش از این وارد بدن شوند، مقابله کند.آب میزان اکسیژن خون را افزایش می‌دهد که به سیستم ایمنی بدن برای عملکرد موثرتر کمک می‌کند.