طرح ترافیکی عملا بی‌فایده و درخواست‌های بی‌نتیجه برای تعلیق آن!

دیگر پس از گذشت چندین سال از اجرای طرح ترافیک که فلسفه وجودی و اجرای آن، کم کردن تردد خودروها در مرکز شهر و کاستن از آلودگی هوا بود، این طرح کارآمدی خود را از نظر کاهش آلودگی از دست داده و تنها وسیله‌ای شده است برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه شهرداری. در طول ۱۴ ماه گذشته هم تنها یک‌بار این طرح به دلیل بحران کرونا، تعلیق شد که عمر این تعلیق مستعجل بود و گویا قرارهم نیست حتی به‎خاطر حفظ جان مردم، شهرداری از اجرای آن کوتاه بیاید، چرا که در این مدت، مسئولان مختلف از بهداشتی و درمانی و ذیربط و غیرذیربط، به لطایف‌الحیل خواستند که این طرح برای مدتی تعلیق شود تا از بار و ازدحام وسائط نقلیه عمومی کاسته شود اما متاسفانه به اینخواسته‌ها، توجهی نشده است.


دیگر پس از گذشت چندین سال از اجرای طرح ترافیک که فلسفه وجودی و اجرای آن، کم کردن تردد خودروها در مرکز شهر و کاستن از آلودگی هوا بود، این طرح کارآمدی خود را از نظر کاهش آلودگی از دست داده و تنها وسیله‌ای شده است برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه شهرداری. در طول 14 ماه گذشته هم تنها یک‌بار این طرح به دلیل بحران کرونا، تعلیق شد که عمر این تعلیق مستعجل بود و گویا قرارهم نیست حتی به‎خاطر حفظ جان مردم، شهرداری از اجرای آن کوتاه بیاید، چرا که در این مدت، مسئولان مختلف از بهداشتی و درمانی و ذیربط و غیرذیربط، به لطایف‌الحیل خواستند که این طرح برای مدتی تعلیق شود تا از بار و ازدحام وسائط نقلیه عمومی کاسته شود اما متاسفانه به اینخواسته‌ها، توجهی نشده است.
آخرین خواسته در مورد تعلیق این طرح از سوی فرمانده ناجا اعلام شده، وی گفته است:«اجرای طرح ترافیک باید متوقف شود؛ به دلیل شلوغی مترو و اتوبوس‌ها، درخواست داریم که فعلا اجرای طرح ترافیک متوقف شود تا مردم از خودروی شخصی استفاده کنند. این موضوع، کار پلیس را سخت می‌کند اما اشکالی ندارد.»
در واقع اجماع مسئولان مختلف شهری، این است که برای جلوگیری از افزایش ابتلا و فوتی‌های کروناویروس، این طرح تا مدتی تعلیق شود-چون شهر را نمی‌شود تعطیل کرد، چون نمی‎توان قرنطینه استاندارد را اجرا نمود و ...- و حتی با این‌که تعلیق این طرح برای ناجا، مشکلاتی در مورد کنترل ترافیک شهری ایجاد خواهد کرد، اما فرمانده ناجا، این مشکل را به جان خود و نیروهایش خریده و درخواست تعلیق طرح ترافیک را داده است. حال جای دارد از شهرداری پرسیده شود دلیل تاکید بیش ازحد و مصرانه بر اجرای طرحی که از حیّزانتفاع خارج شده و مهم‌ترین نتیجه‌ تداومش، این روزها دست‌وپنجه نرم کردن مردم با کرونا در ازدحام مترو و اتوبوس‌هاست، چیست؟