جولان مسافران با تست منفي كاذب كرونا در كشور!

به گفته مسئولان بهداشتي، كيت و لوازم مورد نياز براي تست PCR در كشور كم است. آن‌هم البته به دليل تحريم كه موجب شده كشور ما نتواند برخي اقلام مورد نياز پزشكي را به تعداد لازم وارد كند. بنابراين، گرچه اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا اعلام كرده‌اند كه سفر به استان‌هاي زرد و نارنجي، با داشتن جواب منفي تست كرونا، و از طريق هواپيما، قطار و اتوبوس بين شهري، ممكن و ميسر است، اما اينك مشخص شده برخي از مسافران كه قصد چنين سفرهايي دارند، با تست منفي كاذب عازم سفر شده‌اند در حالي‌كه ناقل و حامل ويروس كرونا بوده‌اند.

جولان مسافران با تست منفي كاذب كرونا در كشور!

به گفته مسئولان بهداشتي، كيت و لوازم مورد نياز براي تست PCR در كشور كم است. آن‌هم البته به دليل تحريم كه موجب شده كشور ما نتواند برخي اقلام مورد نياز پزشكي را به تعداد لازم وارد كند. بنابراين، گرچه اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا اعلام كرده‌اند كه سفر به استان‌هاي زرد و نارنجي، با داشتن جواب منفي تست كرونا،  و از طريق هواپيما، قطار و اتوبوس بين شهري، ممكن و ميسر است، اما اينك مشخص شده برخي از مسافران كه قصد چنين سفرهايي دارند، با تست منفي كاذب عازم سفر شده‌اند در حالي‌كه ناقل و حامل ويروس كرونا بوده‌اند.

 چرا كه به دليل همان كمبودهايي كه بدان‌ها اشاره كرديم، مسافران ناچار مي‌شوند به سراغ تست سريع بروند كه معمولا پاسخ اين نوع تست‌ها، صحيح نيست؛ در اين مورد رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا مي‌گويد:
«عمده تست‌های کرونا که اکنون در کشور انجام می‌شود از نوع تست‌های سریع است که البته دقت کافی را ندارند و ممکن است تعداد زیادی منفی کاذب داشته باشند. 
متاسفانه همین تست‌ها برای مسافران هواپیماها، قطارها و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود و ممکن است افراد ناقل با در دست داشتن تست‌های منفی کاذب در حالی‌که ناقل و حامل ویروس هستند، به مسافرت بروند و بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند.» 
در واقع وجود چند خلاء خاص در نظام بهداشتي، بخش‌هاي مسافربري، كمبود كيت‌هاي مورد نياز براي تست PCR و البته گران بودن آن در بخش خصوصي، موجب شده مردم به تست‌هاي سريع روي بياورند.
 اما پرسش اين است كه مگر قرار نبود از همان ابتدا هواپيمايي، قطارهاي مسافربري و اتوبوس‌هاي بين شهري تنها مسافراني را بپذيرند كه برگه تشخيص منفي تست PCR را در دست داشته باشند؟ اما چرا اكنون سخن از تست سريع و پاسخ نادرست آن در دست مسافرانِ جابه‌جا شده مي‌رود و آيا قرار اين است اين روند همچنان ادامه داشته و مسافران با تست سريع منفي كاذب، كشور را درنوردند و به‌واسطه اين تست‌هاي غيرقابل اعتماد، ويروس را با خود جابه‌جا كرده و موجب افزايش تعداد مبتلايان ‌شوند؟ آيا اين قصور تنها متوجه شركت‌هاي مسافربري است كه نسبت به اهميت تست PCR بي‌مبالاتي كرده‌اند؟ آيا مراكز درماني، به‌ويژه درمانگاه‌هاي دولتي كه قرار بوده و هست كه تست PCR  را به رايگان انجام دهند، توان پاسخگويي به اين حجم از متقاضي را ندارند و مسافران هم نمي‌توانند هزينه اين تست را در بخش خصوصي، پرداخت كنند؟ چون آنچنان كه رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره كرده به‌طور کلی تست‌های PCR دقیق‌ترهستند اما گسترش آن‌ها نیازمند امکانات آزمایشگاهی است و امکان گسترش و افزایش زیاد تعداد این آزمایش‌ها نیست.
ماجرا هر چه هست، نشان مي‌دهد با توجه به وضعيت خاص كشور و برخي كمبودها، بهترين روش همانا دعوت جدي از مردم است براي عدم مسافرت و بستن تمام ورودي‌ها و خروجي‌هاي شهرهاي قرمز و حتي نارنجي، بدون مماشات، يعني حتي بدون پذيرش مجوز و سند و تست و جريمه؛ يعني دقيقا عمل كردن به روشي مانند كشور آلمان كه مدت‌هاي طولاني است سفرهاي بين ايالتي-استاني- را ممنوع كرده و احدي حق ورود و خروج از شهر و استان محل سكونت خود را ندارد. 
جديت بدونِ مماشات، ابتدا از سوي مسئولان ذيربط انتظار مي‌رود، تا در نتيجه مردم ناچار شوند بپذيرند كه اين وضعيت را اگر تحمل كنند، همه ملت سريع‌تر مي‌توانند از چنين اوضع وخيمي رهايي يابند.