چشم‌اندازها را با وعده‌های تحقق‌پذیر روشن کنید

هر انسانی باید برای تداوم زندگی، چشم‌انداز وهدف‌های روشنی داشته باشد؛ چشم‌اندازها و هدف‌هایی که طبعا باید در دایره توانایی‌ها، محدودیت‌های مختلف فیزیکی، ذهنی و اجتماعی، اقتصادی و... قابل تعریف و تحقق‌ باشد.با در نظرگرفتن و سنجیدن محدودیت‌ها و گستره توانایی‌هاست که یک فرد، می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی و برگزیدن نحوه تلاش‌هایش، به هدف برسد.

چشم‌اندازها را با وعده‌های تحقق‌پذیر روشن کنید

هر انسانی باید برای تداوم زندگی، چشم‌انداز وهدف‌های روشنی داشته باشد؛ چشم‌اندازها و هدف‌هایی که طبعا باید در دایره توانایی‌ها، محدودیت‌های مختلف فیزیکی، ذهنی و اجتماعی، اقتصادی و... قابل تعریف و تحقق‌ باشد.با در نظرگرفتن و سنجیدن محدودیت‌ها و گستره توانایی‌هاست که یک فرد، می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی و برگزیدن نحوه تلاش‌هایش، به هدف برسد.
یکی از مهم‌ترین رفتارهای دولت‌ها، در هر کشوری، هنگام تبلیغات برای انتخاب شدن، نشان‌دادن انواع چشم‌اندازهای زیبا به مردم است، چشم‌اندازهایی که نویدبخش آینده‌ای روشن همراه با آسایش اقتصادی و اجتماعی است و طبعا در فضای هیجانی انتخابات، هم اغلب کاندیداها و هم اغلب مردم درگیر باورهای نادرستی در مورد چشم‌اندازها می‌شوند، باور نادرست بدین معنا که وعده‌های شیرین و چشم‌اندازهای بیش از حد روشن و خارج از محدوده توانایی فرد، حزب، گروه و امکانات اجتماعی و اقتصادی را برای خود و دیگران باورپذیر می‌کنند و بعد از انتخابات که در نهایت، جوهیجانی فرومی‌نشیند،  مطالبه‌گری‌ها آغازشده و محدودیت‌ها رخ  می‌نمایند.
اکنون می‌رویم تا در دوسه ماه آینده برای چندمین بار درگیر حال‌وهوای انتخابات شویم، برخی مسئولان و غیرمسئولانی که قصد دارند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شوند، طبق روال معمول در حال  نقد و پرده‌برداری از اشتباهات و سوءتدبیرهای مسئولان فعلی و پیشین هستند و تلاش می‌کنند مستقیم یا غیرمستقیم به مردم بگویند که در صورت انتخاب شدن، تمامی یا اغلب این مشکلات حل خواهد شد. اما خوب است در این مجال به یک نکته بسیار مهم در رابطه با «مردم» و میزان «آگاهی» آن‌ها صحبت کنیم؛ دیگر دامنه آگاهی مردم نسبت به وضعیت اقتصادی و اجتماعی و ... خود و کشورشان، محدود به اطلاع‌رسانی‌های گاهی فیلترشده توسط رسانه‌های ملی نیست و سال‌هاست مردم در زمینه باخبرشدن از اخبار مختلف، گاهی چندین گام هم از مسئولان و همین‌طور از رسانه‌ها جلوتر هستند و می‌دانند، پیش از آن‌که به آنان خبر داده شود؛ پس یکی از مهم‌ترین اقدامات در رابطه با جلب توجه مردمی تا این حد باخبر، خبر و اطلاع دادن در مورد خطاها و اشتباهات سهوی و عمدی به آن‌ها نیست، بلکه صحبت کردن در مورد چرایی بروز چنان خطاها و اشتباهات و برخورد جدی با مقصران است. برای جلب توجه مردم در موقعیتی که آنان به دلیل درگیری با انواع مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیرشان شده، از قیمت لحظه‌ای انواع کالاها خبر دارند تا بتوانند دخل اندک‎شان را به پای خرجی که به شکلی کنترل‌ناپذیر مدام در حال گران‌تر شدن است، برسانند،  گفتن این‌که می‌دانیم گرانی هست اما همه‌چیز در بازار هست، مشکلی را حل نمی‌کند. برای اغلب مردمی که ناتوان از اداره زندگی متوسط به پائین خود هستند، درخواست ازدواج و فرزندآوری قسطی، چندان معقول نیست مگر این‌که به آنان و فرزندانی که از آنان انتظار می‌رود، یک چشم‌انداز واقعی و قابل عملی‌شدن از آینده داده شود، چشم‌اندازی باورپذیری که بتواند آنان را برای همراهی و همگامی با دولت منتخب ترغیب کند. شفافیت و برخورد با مقصران و اعاده حقوق مردم، خواست طبیعی آنان است. شفافیت در ارائه اهداف و چشم‌اندازها و برخورد مقتضی با مفسدان اقتصادی، در وضعیتی که مردم خود پیش از رسانه‌ها، ازاخبار اخلالگری‌ها و کاسبی‌های تحریم و کرونا آگاه هستند و روشن کردن تکلیف این افراد در قبال بی‌مسئولیتی‌شان در برابر جامعه، از مهم‌ترین مطالبات مردمی است که قراراست در انتخاباتی پرشور شرکت کنند.

a.f.far99@gmail.com