فشارخوني‎ها هم حواس‎شان باشد!

شايد باوركردنش مشكل باشد اما در كشور هر روز ۲۷۴ نفر در اثر فشار خون جان خود را از دست مي دهند. اين تعداد را بگذاريد در كنار تعداد افرادي كه در همين حدود بر كوويد۱۹، ديابت، بيماري‌هاي قلبي و هر بيماري زيمنه اي ديگر فوت مي كنند. كاري كرده اين با خودمان كه اين‌همه مرگ در روز براي‌مان نه فقط آسان كه عادي شده است. به گفته وزیر بهداشت از ۳۸۰ هزار مرگ که در سال اتفاق می‌افتد، ۳۱۳ هزار آن به علت بیماری‌های غیرواگیر است که حدود ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از ابتلا به پرفشاری خون است.

فشارخوني‎ها هم حواس‎شان باشد!



شايد باوركردنش مشكل باشد اما در كشور هر روز 274 نفر در اثر فشار خون جان خود را از دست مي دهند. اين تعداد را بگذاريد در كنار تعداد افرادي كه در همين حدود بر كوويد19، ديابت، بيماري‌هاي قلبي و هر بيماري زيمنه اي ديگر فوت مي كنند. كاري كرده اين با خودمان كه اين‌همه مرگ در روز براي‌مان نه فقط آسان كه عادي شده است. به گفته وزیر بهداشت از ۳۸۰  هزار مرگ که در سال اتفاق می‌افتد، ۳۱۳ هزار آن به علت بیماری‌های غیرواگیر است که حدود ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از ابتلا به پرفشاری خون است.
نكته اين كه بياييد حواس‎مان به زندگي كوتاه‎مان باشد و آن‌را از اين كوتاه‌تر و دردناك‌تر نكنيم. اين‌بار طرف حرف‌مان آناني است كه از فشار خون رج مي‌برند و چندان توجهي به پرهيزها و درمان‌هاي اين بيماري نمي‌كنند.
فشارخون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر وصدا نامیده‌ می‌شود ، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد.
مدیرکل مدیریت دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هم مي‌گويد:« از تمام مرگ و میرهای کشور که کمتر از حدود ۴۰۰ هزار مورد گزارش می‌شود، نزدیک به ۱۰۰ هزار مرگ به علت فشار خون بالا اتفاق می‌افتد که البته می‌توان از بروز چنین مرگ‌هایی جلوگیری کرد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، به‌طور متوسط ۲۲ درصد زنان و ۲۱ درصد مردان ایرانی مبتلا به فشارخون بالا بوده‌اند. هم‌چنین گروه سنی ۵۵ تا ۶۹ سال نیز بیش از ۵۰ درصد دچار عارضه فشار خون بالا بودند.»
علل بروز این بیماری هنوز به‌طور کامل شناخته نشده است، ولی برخی عوامل فرد را مستعد ابتلا به فشار خون می‌کنند از جمله:
سن بالای ۶۰ سال با افزایش سن احتمال بروز فشار خون افزایش می‌یابد، چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک زیاد یا چربی اشباع شده و عدم مصرف میوه و سبزی، کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس، عوامل ژنتیکی-اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشار خون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشتر است- مصرف قرص‌های ضد حاملگی، استرویید‌ها و بعضی از انواع داروهای مهارکننده اشتها، پشت میزنشینی، نژاد: سفیدپوستان ونژاد هندواروپایی بیشتر دچار افزایش فشارخون می‌شوند.
اهداف درمان با توجه به ویژگی‌های هر فرد تعیین خواهند شد و ممکن است شامل کم کردن وزن، ترک دخانیات، کنترل فشار خون به‌صورت روزانه، استفاده از داروهای ضد فشارخون تحت نظر پزشک، کاستن از استرس، برنامه ورزش مناسب و تغییر شیوه زندگی برای کاهش استرس باشند.