تنوع در محصولات پتروشیمی تحریم‌ها را کم‌رنگ می‌کند

مدیر برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی صنایع پتروشیمی:

مدیر برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با اشاره به صادرات ۱۷۰ میلیون تن محصول پتروشیمی در طول تاریخ تشکیل این شرکت گفت: باید به فکر ایجاد تنوع در محصولات پتروشیمی باشیم، زیرا تنوع در محصولات می‌تواند تحریم‌ها را کم‌رنگ‌تر کند.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با اشاره به صادرات ۱۷۰ میلیون تن محصول پتروشیمی در طول تاریخ تشکیل این شرکت گفت: باید به فکر ایجاد تنوع در محصولات پتروشیمی باشیم، زیرا تنوع در محصولات می‌تواند تحریم‌ها را کم‌رنگ‌تر کند.
 به گزارش شانا، معصومه مقدم در نشست تخصصی «بازاریابی و کاربردهای پایین‌دستی پتروشیمی» در همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون محصولاتی مانند پلی‌اتیلن، متانول، ان‌ایی‌جی و استایرن‌ها در کشورهای آمریکا، چین، هند و ترکیه با کاهش شدید واردات روبه‌رو هستند و این کشورها تولید این محصولات را افزایش داده‌اند، اظهار کرد: این موضوع برای تولیدکنندگان این محصولات در کشورمان زنگ خطری خواهد بود و باید به فکر جایگزینی بازارهای خود در بلندمدت باشیم.
وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت‌های زیادی برای تولیدکنندگان پتروشیمی ایران در بازار چین وجود دارد، بیان کرد: تولید محصولات پتروشیمی در این کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است. برای مثال واردات پلی اتیلن این کشور از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ با کاهش ۱۰.۲ درصدی همراه بوده و پیش‌بینی می‌شود این کاهش تا سال ۲۰۳۰ به منفی ۵ درصد برسد.
مدیر برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران درباره بازار وارداتی محصولات پتروشیمی هند نیز افزود: از جمله بازارهایی که صادرکنندگان ایرانی در آن حضور دارند بازار هند است، به‌طوری که اکثر تولیدکنندگان به‌دنبال شرکت در مناقصات فروش بازار این کشور هستند، واردات اوره این کشور تا سال ۲۰۲۵ از ۱۰.۱ میلیون تن کنونی به ۴.۲ میلیون تن  خواهد رسید.
مقدم به آغاز جنگ قیمتی شدید محصولات ایران و روسیه در بازار ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: در این بازار تولیدکنندگان پتروشیمی کشور باید با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.
وی با اشاره به شرایط تحریمی صنعت پتروشیمی و پیچیدگی‌های به‌وجودآمده حاصل از آن در بازار پتروشیمی ایران گفت: تحریم سبب شده است مشتریان ما برای فروش محصولات خود نتوانند به صورت اعتباری عمل کنند.
مدیر برنامه‌ریزی شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران با بیان اینکه هم اکنون ۷۵ درصد صنعت پتروشیمی کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم زیر نظر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هستند، تصریح کرد: باید برای فاصله گرفتن از وضع موجود به فکر مشارکت بین‌المللی سرمایه‌گذاری در داخل  و حتی خارج از ایران باشیم.
 مقدم با تأکید بر اینکه باید به فکر ایجاد تنوع در محصولات پتروشیمی خود باشیم، اظهار کرد: تنوع در محصولات می‌تواند تحریم‌ها را کم‌رنگ‌تر کند.