درخواست ۵ کشور تولیدکننده نفت برای پیوستن به بریکس

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، الجزایر، مصر، بحرین و ایران برای پیوستن به گروه بریکس (BRICS)، به طور رسمی درخواست کرده‌اند.

درخواست ۵ کشور تولیدکننده نفت برای پیوستن به بریکس

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، الجزایر، مصر، بحرین و ایران برای پیوستن به گروه بریکس (BRICS)، به طور رسمی درخواست کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، همزمان با مهیا شدن گروه بریکس برای برگزاری نشست سالانه خود در آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، الجزایر، مصر، بحرین و ایران رسما درخواست کرده‌اند به گروه کشورهای عضو بریکس ملحق شوند.
به گفته آنیل سوکلال، نماینده آفریقای جنوبی در این گروه، در مجموع ۱۹ کشور برای پیوستن به بلوک اقتصادهای بازار نوظهور که شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، ابراز علاقه کرده‌اند.
این مقام آفریقای جنوبی هفته جاری به بلومبرگ گفت: آنچه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گسترش گروه بریکس و چگونگی انجام این امر است. ۱۳ کشور برای پیوستن به این گروه رسما و شش کشور دیگر به صورت غیر رسمی، درخواست کردند. هر روز درخواست‌هایی برای پیوستن به این گروه دریافت می‌کنیم.
گروه بریکس نشست سالانه خود را در هفته نخست ژوئن در کیپ تاون برگزار می‌کند. وزیران خارجه پنج کشور عضو این گروه حضور خود در این نشست را تایید کرده‌اند.
بلومبرگ اوایل ماه جاری گزارش داده بود انتظار می‌رود گروه بریکس به زودی از نظر انتظارات رشد اقتصادی، از گروه جی ۷ به رهبری آمریکا پیشی بگیرد.
بر اساس تحلیل بلومبرگ، در حالی که کشورهای عضو گروه جی ۷ و بریکس هر کدام به طور برابر در رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ سهیم بودند اما عملکرد گروه ۷ اخیرا افت کرده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸، گروه جی ۷، تنها ۲۷.۸ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل دهد در حالی که سهم گروه بریکس ۳۵ درصد خواهد بود.
این برآوردها تنها چند هفته پس از آن انجام گرفت که الکساندر باباکوف، نایب رئیس دومای روسیه اعلام کرد بریکس مشغول طراحی ارز جدیدی است که در نشست آتی این سازمان معرفی خواهد شد.
کشورهای عضو بریکس بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان و حدود یک چهارم از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند. علاقه از سوی کشورهای جنوب جهان برای پیوستن به این بلوک در شرایطی مشاهده می‌شود که دولت‌های بیشتر و بیشتری از دلار آمریکا فاصله می‌گیرند. این ارز به دلیل افزایش نرخ بهره که توسط فدرال رزرو آمریکا تنظیم می‌شود و استفاده این بانک از دلار به شکل سلاح از طریق تحریم‌های مالی، برای اقتصادهای دلاری شده، غیرقابل اعتماد شده است.