كنكور و دردسرهاي پروتكلي كه به سختي اجرا مي‌شود!

كنكور امسال، علاوه بر اين‌كه ذاتا يك معضل بود برخاسته از نفوذهاي عجيب‌وغريب مافياي كنكور، امسال اما يك مشكل اساسي ديگر هم پيدا كرده است و آن بحث و مجادله در رابطه با برگزاري يا عدم برگزاري آن است. البته كه مافياي كنكور تمام تلاش خود را مي‌كند اين آزمون برگزار شود و كاري هم به اين ندارد كه ممكن است حاصل چنين منفعت‌طلبي، ابتلا و فوت شدن برخي از داوطلبان به كوويد۱۹ باشد. به‌نظر مي‌رسد حتي مجلس هم كه در چند روز گذشته مخالفت‌هايي با برگزاري كنكور داشت و سلامت داوطلبان را خط قرمز خود مي‌دانست و آن‌را در دستور كار دو فوريتي قرار داده بود، از اين ماجرا كوتاه آمده است.



كنكور امسال، علاوه بر اين‌كه ذاتا يك معضل بود برخاسته از نفوذهاي عجيب‌وغريب مافياي كنكور، امسال اما يك مشكل اساسي ديگر هم پيدا كرده است و آن بحث و مجادله در رابطه با برگزاري يا عدم برگزاري آن است. البته كه مافياي كنكور تمام تلاش خود را مي‌كند اين آزمون برگزار شود و كاري هم به اين ندارد كه ممكن است حاصل چنين منفعت‌طلبي، ابتلا و فوت شدن برخي از داوطلبان به كوويد19 باشد. به‌نظر مي‌رسد حتي مجلس هم كه در چند روز گذشته مخالفت‌هايي با برگزاري كنكور داشت و سلامت داوطلبان را خط قرمز خود مي‌دانست و آن‌را در دستور كار دو فوريتي قرار داده بود، از اين ماجرا كوتاه آمده است.
جالب‌ترين واكنش در اين مورد، واكنش وزير بهداشت است كه در جلسه كميسيون بهداشت مجلس گفته است:«اگر می‌خواهید بروید در مجلس مصوب کنید که آزمون‌ها برگزار نشود. من نه برگزارکننده هستم نه متولی کنکور، اگر برگزار نشود من از همه خوشحال‌ترم، یک نظرسنجی انجام ندادید تا مشخص شود چند درصد داوطلبان موافق تعویق هستند و چند نفر مخالف، بیست روز پیش از شما خواستم برای احترام به داوطلبان از آن‌ها برای این موضوع نظرسنجی کنید که نکردید.»‌خوب البته كه نظر داوطلبان در اين مورد، چندان مهم نيست، چون آن‌ها نه متولي ايجاد شرايط امن براي برگزاري كنكور هستند و نه مي‌توانند در مورد عدم اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي، از كسي شكايت كنند. برخي از داوطلبان آزمون سراسري، مي‌توانند مانند 25درصد از داوطلبان آزمون مثلا دكتري، از خير شركت در كنكور بگذرند و عطايش را به  لقايش ببخشند. چون شرايط برگزاري آزمون‌هاي قبلي مانند آزمون دكتري نشان داده كه سازمان سنجش چندان كه بايدوشايد نتواسته پاي‌بندي به پروتكل‌هاي بهداشتي، به‌ويژه فاصله اجتماعي را كنترل كند.
مسئولان سازمان سنجش و اعضای کمیسیون آموزش اعلام كرده‌اند كه:«پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌ای خواهیم داشت و یک کمیته مشترک ایجاد می‌شود تا مجدد شیوه نامه‌ها بررسی شود. ۲۰درصد فضای هر سالن اشغال و فاصله‌گذاری‌ها حداقل ۲ متر می‌شود.بسته‌های پیشگیرانه شامل ماسک و غیره در اختیار داوطلبان قرار گیرد.این تضمین را خواهیم داد که نظارت‌ها بر پروتکل‌ها قوی باشد.در مورد تصمیم برگزاری کنکور در سالهای آتی هم در مجلس قرار شد تصمیمات منطقی در فرصت مناسب گرفته شود.»  تمام اين قول و قرارها و وعده و وعيدها در مورد آزمون دكتري هم داده شده بود، اما گزارش‌هاي ميداني حاكي از آن است در اغلب حوزه‌ها، پروتكل‌ها در كمترين حد ممكن رعايت شدند؛ پس طبيعي است كه امكان كنترل يك آزمون ميليون نفري به مراتب مشكل‌تر باشد. فقط چاره اين است كه برخي والدين فرزندان خود را يا از شركت در كنكور معاف كنند و يا آنان را كاملا مسلح به پروتكل‌هاي بهداشتي و رعايت چندين برابري به جلسه آزمون بفرستند.