منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان همچنان با کاهش مواجه هستند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان: منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان همچنان با کاهش مواجه هستند


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های استان همچنان با کاهش مواجه هستند.
داریوش حسن‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان در حوضه آبریز درجه دو رودخانه‌های کرخه و کارون بزرگ واقع شده که ۵۹ درصد مساحت استان در حوضه کرخه و ۴۱ درصد در حوضه کارون بزرگ است.
وی با بیان اینکه ۹۰ کیلومتر مربع از مساحت لرستان در حوضه دریاچه نمک قرار دارد، اضافه کرد: متوسط بارش استان از مهرماه تا ششم اسفندماه ۱۴۰۱ بر اساس آمار سازمان هواشناسی برابر ۲۸۹ میلیمتر بوده که نسبت به سال آبی گذشته (۲۶۷و ۵ میلیمتر) حدود ۸ درصد افزایش و نسبت به متوسط دوره آماری ( ۳۵۴ میلیمتر) حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به بارش بر اساس آمار وزارت نیرو، گفت: متوسط بارش در حوضه آبریز کرخه از مهرماه تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ در این حوضه حدود ۳۴۳ میلیمتر بوده که نسبت به سال آبی گذشته (۲۸۹ میلیمتر) حدود ۱۹ درصد و نسبت به مدت مشابه بلندمدت (۳۳۰ میلیمتر) حدود ۴ درصد افزایش داشته است.
حسن‌نژاد بیان کرد: متوسط بارش در حوضه آبریز کارون بزرگ از مهر تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ در این حوضه حدود ۴۳۱ میلیمتر بوده که نسبت به سال آبی گذشته حدود(۳۷۵ میلیمتر) ۱۵ درصد و نسبت به مدت مشابه بلند مدت( ۳۸۳ میلیمتر) حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه کاهش و شکل بارش در سال آبی جاری نسبت به دوره آماری(بلند مدت) باعث شده منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های استان همچنان با کاهش مواجه باشند، افزود: براین اساس متوسط دبی رودخانه‌های استان در بهمن ما ه سال آبی جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴ درصد و نسبت به متوسط بهمن ما ه طول دوره آمار ی حدود
۵۴ درصد کاهش داشته‌اند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه حوضه آبریز کرخه از به هم پیوستن دو رودخانه سیمره و کشکان در جنوب پلدختر تشکیل می‌شود، اضافه کرد: دبی رودخانه‌های سرشاخه کرخه در لرستان در بهمن ماه سال آبی جاری نسبت به بهمن ماه سال گذشته حدود ۵ درصد و نسبت به بهمن ماه طول دوره آماری حدود ۶۲ درصد کاهش یافته است.
حسن‌نژاد ادامه داد: دبی رودخانه کشکان در محل پلدختر در بهمن ماه سال جاری حدود ۱۵و ۳ مترمکعب برثانیه بوده که نسبت به سال گذشته( ۳۴ مترمکعب برثانیه) ۵۵ درصد و نسبت به بلندمدت(۶۳ مترمکعب برثانیه) حدود ۷۶ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه حوضه آبریز کارون بزرگ  از تلاقی دو رودخانه بختیاری و سزار در محل تنگ پنج تشکیل می‌شود و رودخانه سزار نیز از به هم پیوستن شاخه‌های تیره و ماربره تشکیل می‌شود، افزود: در پائین دست و در ایستگاه چم چیت رودخانه آب سبزه و همچنین آب شاخه‌های واسک- زاز و سرخاب نیز در پائین‌تر به آن می‌ریزد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: دبی رودخانه‌های سر شاخه کارون بزرگ در لرستان در بهمن ماه سال آبی جاری نسبت به بهمن ماه سال گذشته حدود ۳ درصد و نسبت به بهمن ماه طول دوره آماری حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است.
حسن‌نژاد اضافه کرد: رودخانه تیره در محل دورود در بهمن ماه با دبی حدود ۷ مترمکعب برثانیه نسبت به سال گذشته(۱۱ مترمکعب برثانیه) ۳۹ درصد و نسبت به بلندمدت( ۲۰ مترمکعب برثانیه) حدود ۶۵ درصد کاهش داشته است.