معادلات انرژي

۰

صدور کارت سوخت ۴۰ روز طول می‌کشد
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر با توجه به این‌که میزان تقاضا برای کارت سوخت کاهش پیدا کرده، بازه زمانی تولید و صدور کارت سوخت به ۴۰ روز کاهش پیدا کرده است.
فاطمه کاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که به طور میانگین ظرفیت تولید ۴۰ هزار کارت سوخت در روز وجود دارد، اظهار کرد: میزان تقاضا در فروردین‌ماه برای کارت سوخت حدود ۱۰ هزار مورد در روز بوده است.  
وی با تاکید بر این‌که علاوه بر این درخواست‌های انباشته شده‌ای نیز وجود دارد که در حال  پیگیری و پاسخگویی به آن ها نیز هستیم، تصریح کرد: هیچ مشکلی برای تولید و صدور کارت سوخت وجود ندارد.
به گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر میزان تقاضا برای کارت سوخت وجود داشته باشد به آنها پاسخ خواهیم داد و در این حوزه با مشکل مواجه نیستیم و نباید نگرانی در این رابطه وجود
داشته باشد.
این در حالی است که علی بختیار - عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی انرژی - به صدور کارت سوخت در مدت زمان دو ماهه اشاره کرده و گفته بود: این تعلل دوماهه توجیه پذیر نبوده و دولت الکترونیک و سامانه‌های متعددی که راه اندازی شدند باید خدمت رسانی به مردم را سرعت بخشیده و آن را تسهیل کنند.
وی  بیان کرد: متاسفانه امروز اگر فردی کارت سوخت  خود را گم کند یا کارت سوخت او به هر دلیل بسوزد دو ماه بعد برای او کارت سوخت صادر می‌شود که این یک اشکال بزرگ است و هیچ توجیهی ندارد. شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و یا راهور که از زیر مجموعه دولت هستند باید در این زمینه هماهنگ باشند.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسوولان چه در حوزه شرکت پخش فرآورده‌ها و چه در سایر بخش‌های دولت باید با هم هماهنگ بوده و خدمات را برای مردم آسان کنند. نارضایتی‌ها در خصوص تاخیر صدور کارت‌های سوخت هیچ توجیهی ندارد و دستگاه‌های نظارتی باید به دقت عمل کنند. دولت باید به این موضوع رسیدگی کند.

ساخت پمپ‌های سانتریفیوژ داخلی با کاربرد در صنایع نفت و گاز
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با طراحی و ساخت پمپ‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان کالاهای مورد مصرف در صنایع مربوط مانع از خروج ارز از کشور شدند.
به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعالیت خود را از سال ۸۶ در زمینه طراحی و ساخت پمپ‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی آغاز کردند و تاکنون این گروه دانش‌بنیان با تولید پمپ‌های سانتریفیوژ نیاز صنایع به این محصولات را تامین کردند.
آرش شورشی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ساخت قطعات پمپ‌های رفت و برگشتی و سانتریفیوژ به شیوه مهندسی معکوس را از دستاوردهای این شرکت دانست که با انعقاد قراردادی با مجتمع گاز پارس جنوبی و پالایشگاه نفت بندرعباس اجرایی شد و ادامه داد: پمپ‌های سانتریفیوژ از جمله پمپ‌های متداول در انتقال آب و انواع مایعات هستند که از انرژی جنبشی استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: نیروی گریز از مرکز مایع را با فشار از چشمی پروانه و از جایی که وارد لوله می‌شود خارج می‌کند و فشارهای متفاوتی می‌توانند با تغییر سرعت پروانه، استفاده از پروانه بزرگ‌تر و یا با افزایش تعداد پروانه‌ها ایجاد شوند. پروانه و مایع پمپاژ شده از قسمت خارجی به وسیله مکانیکال سیل‌ها تفکیک می‌شوند و محور شفت و بار محوری یاتاقان‌ها مانع حرکت شفت و کاهش اصطکاک در چرخش می‌شوند.
شورشی با تاکید بر اینکه محصولاتی که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و آتش نشانی کاربرد دارند تماما از دیگر کشورها به ایران وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: خرید آنها ارزبری بالایی برای کشور دارد اما با تولید این محصولات در داخل کشور، همه این تولیدات ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر از محصولات مشابه خارجی به صنایع ارائه می‌شود.

آنگولا: کاهش تولید نفت اوپک پلاس کافی نیست
وزیر منابع معدنی و نفت آنگولا اعلام کرد که کاهش تولید توافق‌شده کشورهای عضو و غیرعضو اوپک کافی نیست و اقدام‌های جدیدی باید در نظر گرفته شود.
به گزارش شانا از خبرگزاری رویترز، دیامانتینو پدرو آزودو  اعلام کرد که آنگولا کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، متحدانش و دیگر تولیدکنندگان بزرگ را برای برقراری تعادل در بازارهای جهانی کافی نمی‌داند.
وی گفت: با وجود اقدام‌های تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک، تولیدکنندگان نفت دیگر هم باید آگاه باشند که ممکن است از آنها خواسته شود اقدام‌های جدی‌تری درنظر گیرند.
وزیر منابع معدنی و نفت آنگولا با اشاره به توانایی محدود مصرف‌کنندگان جهانی نفت برای ذخیره‌سازی نفت مازاد خود که به دلیل محدودیت‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته، اظهار کرد: به دلیل نبود ظرفیت ذخیره‌سازی، ادامه تولید غیرموجه است.
در میان کاهش بی‌سابقه تولیدکنندگان اصلی نفت، آنگولا متعهد شد تقریباً یک‌چهارم تولید خود را از ابتدای اکتبر ۲۰۱۸ کاهش دهد.
تولید ماه مارس این کشور ۱.۳۹ میلیون بشکه در روز بود و آنگولا مؤظف است از ماه مه تولید خود را به ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز برساند.
طبق برنامه اولیه صادرات نفت ماه ژوئن، آنگولا قرار است محموله نفت خام بیشتری را نسبت به ماه پیش ارسال کند، اما معامله‌گران می‌گویند این برنامه هنوز نهایی نشده است.
آزودو افزود: خطر عقب افتادن این کشور از کشورهایی با ذخایر نفتی در دسترس‌تر و زیرساخت‌های بهتر وجود دارد و صنعت آنگولا در معرض خطر تضاد منافع، کمبود سرمایه‌گذاری و مدیریت قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه مجلس آنگولا در حال بررسی لایحه‌هایی برای کاهش مالیات بر سرمایه‌گذاری و اکتشاف نفت است، افزود: اقدام‌های فوری برای بهبود وضع سرمایه‌گذاری در حال انجام است.