ماسك‌هاي غيراستاندارد، قاچاق و احتكار شده!

يك مشكل بزرگ کرونایی؛

از زمان اجباري شدن استفاده از ماسك در تمامي شهرها و نيز اماكن سربسته و عمومي، تهيه ماسك مناسب براي شهروندان به معضلي تبديل شده است؛ چرا كه تا ۱۴ تير داروخانه‌ها و ايستگاه‌هاي مترو، تا هرچند بسته ماسك كه لازم بود به مشتريان مي‌فروختند؛ ماسك‌هاي استاندارد سه لايه با قيمت مناسب. اما درست از روز ۱۵ تير به بعد و اجباري شدن استفاده از ماسك، ناگهان اين كالاي مصرفي و بهداشتي، طبق معمول تبديل شد به كالاي سرمايه‌اي؛ يعني نه ديگر در داروخانه مي‌توان ماسكي پيدا كرد و نه در ايستگاه‌هاي مترو، ماسك استانداري وجود دارد؛ چرا كه به گفته فروشندگان اين ماسك‌ها، به دليل كمبود پارچه، مدتي است ماسك‌ها دولايه توليد مي‌شوند كه طبعا كارآيي لازم را در برابر جلوگيري از انتقال كروناويروس ندارند و نسبت به قبل گران‌تر هم شده‌اند. اين كالاي مصرفيِ حالا سرمايه‎اي شده، يا قاچاق مي‎شود يا احتكار؛ و هر روز خبرهاي مختلفي در مورد كشف ماسك‎هاي احتكارشده و قاچاق به سمع و نظر مردم مي‌رسد.


از زمان اجباري شدن استفاده از ماسك در تمامي شهرها و نيز اماكن سربسته و عمومي، تهيه ماسك مناسب براي شهروندان به معضلي تبديل شده است؛ چرا كه تا 14 تير داروخانه‌ها و ايستگاه‌هاي مترو، تا هرچند بسته ماسك كه لازم بود به مشتريان مي‌فروختند؛ ماسك‌هاي استاندارد سه لايه با قيمت مناسب. اما درست از روز 15 تير به بعد و اجباري شدن استفاده از ماسك، ناگهان اين كالاي مصرفي و بهداشتي، طبق معمول تبديل شد به كالاي سرمايه‌اي؛ يعني نه ديگر در داروخانه مي‌توان ماسكي پيدا كرد و نه در ايستگاه‌هاي مترو، ماسك استانداري وجود دارد؛ چرا كه به گفته فروشندگان اين ماسك‌ها، به دليل كمبود پارچه، مدتي است ماسك‌ها دولايه توليد مي‌شوند كه طبعا كارآيي لازم را در برابر جلوگيري از انتقال كروناويروس ندارند و نسبت به قبل گران‌تر هم شده‌اند. اين كالاي مصرفيِ حالا سرمايه‎اي شده، يا قاچاق مي‎شود يا احتكار؛ و هر روز خبرهاي مختلفي در مورد كشف ماسك‎هاي احتكارشده و قاچاق به سمع و نظر مردم مي‌رسد.
در پي انتشار يك ويدئو در رابطه با جمع‌آوري ماسك‌هاي مصرف شده، هم مردم نگران خريد ماسك از مراكز غيررسمي مانند سوپرماركت‌ها و دستفروشان هستند و عملا تكليف آنان در اين رابطه روشن نيست و بسياري ترجيح داده‌اند خود در خانه ماسك‌هاي پارچه‌اي تهيه كنند، كه طبعا مي‌توانند چندبار آن‌ها را بشويند و استفاده كنند.
اما ماجراي احتكار و قاچاق ماسك، هم‌چنان ادامه دارد؛ بعد از شیوع کرونا و اجباري شدن استفاده از ماسك هر از گاهي خبر احتکار و کشف انبارهای ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کنار آمار تعداد مبتلایان و جان باختگان در صدر اخبار فضای مجازی قرار مي‌گيرد و موجب نگراني بيشتر مردم مي‌شود.