کارت بازرگانی صادرکنندگانی که رفع تعهدات ارزی نکنند تعلیق می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت:

رئیس سازمان توسعه تجارت از تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که تعهدات ارزی سال ۹۸ را تا پایان تیر امسال ایفا نکنند، خبر داد.


رئیس سازمان توسعه تجارت از تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که تعهدات ارزی سال ۹۸ را تا پایان تیر امسال ایفا نکنند، خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، حمید زادبوم در نشستی خبری درباره ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان گفت: بر اساس روش‌های تعیین شده از سوی بانک مرکزی، صادرکنندگان باید عرضه حاصل از صادرات را به روش‌های عرضه در سامانه نیما، فروش ارز به نرخ سنا و واردات به جای صادرات انجام دهند.
وی افزود: صادرکنندگان تا ۳۱ تیرماه امسال فرصت دارند تا تعهدات ارزی حاصل از صادرات کالاهای خود در سال ۹۸ را ایفا کنند.
زادبوم درباره استفاده از کارت‌های بازرگانی دیگران گفت: از نظر ما، فردی که دارنده کارت بازرگانی است، صادرکننده شناخته می‌شود و ایفای تعهد ارزی به عهده وی است. اینکه فردی با کارت بازرگانی دیگری اقدام به صادرات کرده باشد، از نظر ما مسموع نیست ضمن اینکه ما در سازمان توسعه تجارت چیزی به نام «کارت بازرگانی یکبار مصرف» را قبول نداریم.
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، نرخ ارز بازار آزاد، نرخ رسمی تائید شده نیست و اگر کسی بگوید نرخ ارز نیما با نرخ ارز آزاد فاصله زیادی دارد، از نظر ما پذیرفتنی نیست.وی ادامه داد: نرخ ارز سامانه سنا، نرخ میانگین واقعی ما است و ۲۰ درصد از ارز صادرکنندگان از طریق صرافی‌ها قابل فروش است.
زادبوم درباره تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که تعهد ارزی خود را ایفا نکرده‌اند، گفت: آنهایی که فعلاً صفر درصد هستند و هیچ رقمی از ارز صادرات خود را به سامانه نیما بازنگردانده‌اند، کارت بازرگانی‌شان مورد تعلیق قرار گرفته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص لغو معافیت مالیاتی صادرکنندگان افزود: از نظر قانون، صادرکنندگان معاف از مالیات هستند اما اگر ایفای تعهد ارزی نکنند، معافیت مالیاتی آنها لغو می‌شود.