منشا آب‌های زمین می‌تواند خورشید باشد!

براساس یک مطالعه جدید، ممکن است آب روی زمین از خورشید نشات گرفته باشد.

 

 


براساس یک مطالعه جدید، ممکن است آب روی زمین از خورشید نشات گرفته باشد.
به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، سیاره ما پوشیده از آب است و بیش از ۷۰ درصد سطح زمین را اقیانوس‌ها فرا گرفته‌اند و دانشمندان مدت‌ها است در تلاشند منشا این آب‌ها را بیابند.
اکنون یک مطالعه جدید احتمال شگفت‌آوری را مطرح می‌کند و آن رسیدن آب از خورشید به زمین است!
"فیل بلاند"(Phil Bland)، استاد دانشگاه کورتین(Curtin) و از دانشمندان این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: یک نظریه وجود دارد که براساس آن آب در مرحله آخر شکل‌گیری زمین توسط سیارک‌های نوع
سی(C-type) به زمین آمده است اما آزمایش‌های پیشین بر روی اثر ایزوتوپی این سیارک‌ها نشان داد که به طور متوسط آن‌ها با آب‌های یافت شده روی زمین مطابقت ندارند. این بدان معناست که دست‌کم یک منشا نامشخص دیگر وجود دارد.
تحقیقات ما نشان می‌دهد که بادهای خورشیدی باعث ایجاد آب بر سطح دانه‌های کوچک گرد و غبار شده و این آب که از نظر ایزوتوپی سبک‌تر است، بخشی از آب‌های زمین را تامین کرده است.
این نظریه جدید مبتنی بر تجزیه و تحلیل دقیق و اتم به اتم قطعات سیارکی از نوع اس(S-type) به نام ایتوکاوا(Itokawa) است.قطعات آن در سال ۲۰۱۰ توسط کاوشگر هایابوسا(Hayabusa) ژاپن جمع‌آوری
و به زمین بازگردانده شد.
او افزود: سیستم برش‌نگاری(توموگرافی) اتمی ما در دانشگاه کورتین امکان مشاهده دقیق دانه‌های ۵۰ نانومتری گرد و غبار سیارک ایتوکاوا را فراهم کرد. ما دریافتیم که این دانه‌ها حاوی آب هستند و در مقیاس بزرگ‌تر در هر متر مکعب ۲۰ لیتر آب با خود دارند.
دانشمندان می‌گویند، این تحقیقات نه تنها برای درک تاریخچه سیاره ما مفید است بلکه به ما در ترک زمین نیز کمک می‌کند. ما ممکن است بتوانیم از روش‌های مشابه در سفرهای فضایی آینده استفاده کنیم.
"لوک دالی"(Luke Daly)، دانشمند دیگر این تحقیقات می‌گوید:
به دست آوردن آب کافی برای فضانوردان بدون حمل محموله‌های زیاد یکی از موانع اکتشافات فضایی آینده است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که فرآیند هوازدگی که در سیارک ایتوکاوا باعث به وجود آمدن آب شده است می‌تواند در سایر سیارک‌های بدون هوا نیز رخ داده باشد. این بدان معناست که فضانوردان ممکن است بتوانند ذخایر آب را مستقیم از غبار سطح سیاره به دست آورند.