از صادرات فرش ایران چه خبر؟

فروش و صدورفرش ایرانی، در معیشت برخی از مردم ما نقش به‌سزایی داشت! به گفته فعالان اقتصادی، زمانی ایران در این زمینه به خودکفایی رسیده و حتی توانسته بود در ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کند.

!

فروش و صدورفرش ایرانی، در معیشت برخی از مردم ما نقش به‌سزایی داشت! به گفته فعالان اقتصادی، زمانی ایران در این زمینه به خودکفایی رسیده و حتی توانسته بود در ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کند.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیرنفتی کشور بدون میعانات گازی در سال 1395 به ارزش 36 میلیارد و 610 میلیون دلار بود که سهم صادرات فرش و صنایع دستی ایران به ارزش  374 میلیون دلار نسبت به سال 1394 از لحاظ ارزشی 12.5 درصد افزایش داشت. اما در مورد صادرات فرش ایرانی، ناچاریم فعلا از فعل «گذشته» استفاده کنیم؛ چرا که حالِ صدور فرش ایرانی، بسیار بد است و به اذعان کارشناسان این حوزه، صدور فرش ایرانی، به «صفر» رسیده است و این یعنی از بین رفتن تعداد زیادی شغل در پروسه بافت تا فروش و صدور فرش ایرانی!
یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید صادرات فرش دستبافت ایران تقریبا به صفر رسیده است. وی که خود از کارشناسان و صادرکنندگان قدیمی فرش است، در مورد آخرین وضعیت صادرات فرش دستبافت ایران به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، می‌گوید:‌»از آن‌جا که ما تحریم هستیم، نمی‌توانیم صادرات فرش به آمریکا داشته باشیم بنابراین صادرات به آمریکا صفر است، مگر این‌که از طریق کشورهای ثالث و به‌صورت تغییر مدارک انجام شود.یعنی فرش باید با هزینه گزافی وارد یک کشور دیگر مانند پاکستان یا ترکیه شود، و بعد مدارک آن به‌صورت غیرقانونی تغییر کند تا بتواند وارد آمریکا شود. از آن‌جا که این کار غیرقانونی است، آماری هم از آن در دسترس نیست و از سوی گروه اندکی انجام می‌شود و هزینه زیادی هم دارد.»
وضعیت داخلی کشور، و برقراری پیمان‌سپاری ارزی و قوانین مرتبط با آن، و به‌طور کلی عدم همکاری بانک مرکزی با سیستم صادرات از جمله عوامل اصلی کاهش و به صفر رسیدن صادرات فرش ایرانیست؛ میزان صادرات فرش طبق آخرین آماری‌ حدود ۷۰ میلیون دلار بوده که این میزان برای صادرات فرش ایران تقریبا صفر است. این وضعیت، پای برخی کشورهای منطقه را برای تقلب در زمینه فرش ایرانی بازکرده، و این کشورها، با استفاده از طرح و نقشه فرش ایرانی و حتی بافندگان ایرانی که به خارج مهاجرت کرده‌اند، بازار فرش ایران را در دست گرفته‌اند؛ افراد سودجو با شبیه‌سازی و تقلب فرش‌هایی را با نشان و برند فرش ایران به‌ویژه فرش ابریشم در بازارهای جهانی  به‌فروش می‌رسانند؛ خطر این چالش و نتایج طولانی‌مدت آن بسیار زیاد است و اگر چاره‌ای برای این بزهکاری اقتصادی صورت نپذیرد باید شاهد نفس‌های آخر فرش ایرانی باشیم.