۸۴ اقدام به خودکشی در یک روز؛ آیا کسی نگران شده است؟!

از ۲۶ تا ۲۷ فروردین ۱۴۰۰، تهران با آماری عجیب از میزان اقدام به خودکشی مواجه شد؛ درطول این ۲۴ ساعت، ۸۴ اقدام به خودکشی اتفاق افتاده که ازاین تعدادیک نفر در محل جان باخته و ۱۲ نفر پس از انتقال به بیمارستان درگذشته‎اند.

از 26 تا 27 فروردین 1400، تهران با آماری عجیب از میزان اقدام به خودکشی مواجه شد؛ درطول این 24 ساعت، 84 اقدام به خودکشی اتفاق افتاده که ازاین تعدادیک نفر در محل جان باخته و ۱۲ نفر پس از انتقال به بیمارستان درگذشته‎اند. 
بررسی دلایل موجه و غیرموجه این تعداد خودکشی را که ناگهان با چنین رقمی، افزایش یافته، برعهده کارشناسان آسیب‌های اجتماعی و روانی می‌گذاریم . اما در این مجال تنها به چند دلیل بسیارمشهود این اتفاقات دردناک می‌توان اشاره کرد و در مورد مابقی دلایل منتظر اقدامات عاجل و اورژانسی مسئولان مختلف کشور هستیم. 
در یک سال‌واندی که بر ما و کروناویروس گذشته، تقریبا در اکثر کشورهای جهان چنین رویداد دردناکی رخ داده است. یک سال‌واندی است «انسان اجتماعی» مجبور شده فعالیت‌های اجتماعی خود را محدود و در مواردی حتی فعالیت‌ها و روابط اجتماعی خود را قطع کند و در خانه بماند. اگرچه در خانه‌مانی-قرنطینه- این شبهه را پیش می‌آورد که در خانه و در کنار خانواده بودن، بهترین فرصتی است که این پاندمی به مردم داده، اما آمار فزاینده خشونت‌های خانگی، چیزی بر خلاف نظریه مزبور را ثابت می‌کند؛ فشارهای روحی ناشی از شیوع و ابتلابه کرونا، آمارخشونت‌های خانگی و لاجرم خودکشی را در جهان افزایش داده است.طبق بررسی‌های دانشگاهی ویروس کرونا به‌طور قابل توجهی منجر به افزایش خشونت‌های خانگی نسبت به زنان و کودکان در سراسر جهان و از جمله ایران شده؛ وضعیت کنونی جامعه جهانی در دوران کرونا، سوءاستفاده و خشونت را در خانواده‌های آسیب‌پذیر که ممکن است جوِّ آن‌ها از پیش ناسالم بوده امابه مرحله خشونت نرسیده بوده، افزایش داده و سطح خشونت را در خانه‌ها بالا برده باشد.
اما خودکشی در کشور ما سویه‌ی دیگری هم دارد؛ بنا بر آمار وزارت بهداشت، خودکشی هرسال بیش از پنج درصد افزایش یافته و تنها در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰هزار اقدام به خودکشی به‌صورت رسمی به ثبت رسیده.طبق گزارش «دفتر سلامت روان وزارت بهداشت» ناامیدی نسبت به آینده یکی از مهم‌ترین عوامل فشار روانی بر مردم است. نبود امنیت شغلی در جامعه و شکاف طبقاتی، فقر رو به گسترش‌ و کاهش سطح رفاه عمومی نمونه‌ای از بحران‌های امروز جامعه کشورما هستند. شرایط کرونایی کشور و مشکلات مالی ناشی از آن، مشکلات اجتماعی و اقتصادی و خانه‌نشینی و قطع روابط، احساسات منفی را که منجر به آسیب رساندن به خود می‌شود، افزایش داده، فراموش نکنیم تفاوت و مقایسه بین سطح زندگی در جوانان و نوجوانان و حتی والدین آنان را که در تهیه معاش در مانده‌اند، آن‌ها را برای آسیب‌رساندن به خود تشویق می‌کند.