اعلام آمادگی وزارت علوم برای توسعه زبان فارسی در خارج از کشور

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری، این آمادگی را داریم که در راستای توسعه زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور در خدمت اساتید باشیم.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری، این آمادگی را داریم که در راستای توسعه  زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور در خدمت اساتید باشیم.
حسین ‌سالار آملی در افتتاحیه پانزدهمین گردهمایی ترویج زبان و ادب فارسی که به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری پانزدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی، اظهار کرد: به اعتقاد من بزرگترین دستاورد جوامع بشر زبان است که می‌تواند تجربیات، تعامل و دستاوردهایی را داشته باشد. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی پرچم‌دار این مساله در حوزه تخصصی خود است. امسال علی‌رغم اینکه ما دستاوردهای خوبی به دست آوردیم، اما نگرانی‌هایی نیز داریم که مهم‌ترین آن تحریم است و دومین نیز بیماری کرونا است که بسیاری را گرفتار خود کرده است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: اعتقاد من این است که توسعه زبان و ادبیات فارسی در راستای توسعه فرهنگی و پیشرفت کشور است. آنچه جوامع برای خود و آیندگان دارند، تحولات فرهنگی است. زبان فارسی پرچم‌دار فرهنگ ایرانی است و ما توانستیم هزاران سال این پرچم را برافراشته نگه داریم و باید زبان فارسی را پاس بداریم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زبان را در آثار تاریخی مانند مسجد شیخ لطف‌الله و امثال آن می‌بینیم و در همه این آثار گسترده است.زبان و ادب فارسی در بسترهای گوناگون برای مردم دارای ارزش و اعتبار است و مهم‌ترین آن جامعه نخبه است و منتقل‌ترین آن وظیفه من و شما است.جامعه علمی می‌تواند زبان را آنگونه که هست در سطح دنیا توسعه دهد.آملی با اشاره به اهمیت استقلال دانشگاهیان، گفت: اعتقاد دارم که جامعه فرهیختگان باید مستقل باشد و خود باید سیاستگذاری کلان کند.نخبگان هستند که می‌توانند در کوتاه یا طولانی مدت برای توسعه زبان و ادبیات فارسی برنامه ریزی کنند.استقلال دانشگاهیان برای توسعه زبان چه در خارج و چه داخل دارای اهمیت است.
وی با بیان اینکه ما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری، این آمادگی را داریم که در راستای توسعه زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور در خدمت اساتید باشیم، تصریح کرد: البته شرایط کنونی را نیز باید در نظر گرفت چون ممکن است آموزش غیرحضوری مثمر ثمر نباشد.