معاون آموزشی وزارت علوم: تصویب نظام نامه آموزش الکترونیکی

معاون آموزشی وزارت علوم از مجوز ستاد کرونا برای برگزاری محدود کلاس‌های عملی به صورت حضوری خبر داد و گفت: امیدواریم با کاهش شیوع کرونا آزمون های ما نیز به صورت حضوری برگزار شود.به گزارش ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در همایش ملی یادگیری سیار که به صورت مجازی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به عملکرد دانشگاه ها در دوره شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: در اوایل برخی فکر می‌کردند با یک هفته تعطیلی دانشگاه ها، مساله حل می‌شود ولی پاندمی طولانی‌تر شد. فرصتی که آموزش الکترونیک برای کشور ما وجود آورد این بود که ما عملاً با تعطیلی جدی در آموزش رو به رو نشدیم و فقط در نیمه اول اسفندماه و نیمه دوم اسفندماه شاهد تعطیلی آموزش بودیم.

معاون آموزشی وزارت علوم از مجوز ستاد کرونا برای برگزاری محدود کلاس‌های عملی به صورت حضوری خبر داد و گفت: امیدواریم با کاهش شیوع کرونا آزمون های ما نیز به صورت حضوری برگزار شود.به گزارش ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در همایش ملی یادگیری سیار که به صورت مجازی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به عملکرد دانشگاه ها در دوره شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: در اوایل برخی فکر می‌کردند با یک هفته تعطیلی دانشگاه ها، مساله حل می‌شود ولی پاندمی طولانی‌تر شد. فرصتی که آموزش الکترونیک برای کشور ما وجود آورد این بود که ما عملاً با تعطیلی جدی در آموزش رو به رو نشدیم و فقط در نیمه اول اسفندماه و نیمه دوم اسفندماه شاهد تعطیلی آموزش بودیم.
وی تاکید کرد: البته مقاومت‌هایی در بحث غیرحضوری شدن آموزش در برخی لایه‌ها داشتیم اما در نهایت شاهد بودیم که از فرودین ماه به بعد آموزش مجازی در اکثر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ما ایجاد و جایگزین آموزش حضوری شد و توانست مشکل توقف آموزش در کشور را به خوبی حل کند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: گزارشی در خصوص تأثیر کرونا بر آموزش عالی در جهان حدود ۱۰ ماه گذشته منتشر  شده است که براساس آن ۸۵ درصد دانشگاه‌ها در اروپا از آموزش غیرحضوری استفاده کرده بودند و ۱۲ درصد زیرساخت برای آموزش مجازی نداشتند ولی به سمت آن رفته بودند. سه درصد نیز آموزششان را تعطیل کرده بودند. در آمریکا، سه درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند که پاندمی کرونا بر آموزش آن‌ها تأثیر نداشته است.
۷۲ درصد از آموزش الکترونیک استفاده کرده بودند و ۲۳ درصد گفته بودند فعلاً زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری نداریم و می‌خواهیم برای راه اندازی آن تلاش کنیم. ۳ درصد نیز آموزش را تعطیل کرده بودند.
به گفته خاکی صدیق، در آسیا و اقیانوسه نیز  یک درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند که پاندمی
بر آموزش آن‌ها تأثیر نداشته و ۶۰ درصد آموزش
غیر حضوری داشتند و ۳۶ درصد دانشگاه‌ها اعلام کرده بودند زیرساخت را نداریم و ۳ درصد آموزش را کلاً تعطیل کرده بودند. در آفریقا ۳ درصد گفته بودند کرونا تأثیری بر آموزش آن‌ها نداشته و ۲۹ درصد از آموزش غیرحضوری استفاده کرده بودند و ۴۳ درصد آموزش را متوقف کرده بودند ولی اعلام کرده بودند به سمت آموزش مجازی پیش می‌روند و ۲۴ درصد در کشورهای آفریقایی تعطیلی کامل داشتند.
 به هیچ وجه نباید آموزش متوقف شود
معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: سیاست کلان وزارت علوم از همان اوایل اسفندماه با مشاوره با افراد متخصص و صاحب نظر این بود که به هیچ وجه نباید آموزش متوقف شود و به سمت آموزش غیرحضوری باید برویم.به همین دلیل به سمت اصلاح قوانین و انعطاف پذیری در آموزش رفتیم.به این صورت که اختیارات را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم.توانمندسازی و فرهنگسازی در زمینه آموزش مجازی از دیگر اقداماتی بود که انجام شد.در واقع دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی توانستند نقش مسؤلیت اجتماعی خودشان را در این حوزه به خوبی ایفا کنند و اجازه ندهند که آموزش در کشور دچار بحران شود.
خاکی صدیق با بیان اینکه ۹۸ درصد کلاس‌های تئوری به صورت مجازی ارائه شد، گفت: ما در دو نوبت از دانشگاه‌ها درباره آموزش‌های الکترونیکی گزارش گیری کردیم که یکی نیمسال دوم ۹۸-۹۹ بود و دیگری نخستین نیمسال 1400-99بود. ما از بیش از ۲۲۰ دانشگاه گزارش گرفتیم و از این تعداد بیش از ۷۸ دانشگاه‌ها دولتی بودند و بقیه مؤسسات غیردولتی از جمله علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای و پیام نور. بیش از ۱ میلیون دانشجو در این گزارشها مشارکت داده شدند و عملکرد ۷۱ هزار هیأت علمی در این گزارش‌ها ارائه شده است.
۷۷ درصد کلاس‌های عملی، مجازی برگزار شد
وی با بیان اینکه ۷۷ درصد کلاس‌های عملی، مجازی برگزار شد، افزود: بر پایه این گزارش‌ها بیش
 از ۹۸ درصد کلاس‌های تئوری‌های ما به صورت مجازی ارائه و بیش از ۷۷ درصد کلاس‌های عملی دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی در ترمی که گذشت، اجرا شده است. بر پایه آمارهای دریافتی کلاس‌های برخط با حضور همزمان استاد و دانشجو بیش از ۸۵ درصد از مجموعه ساعات رسمی کلاس‌ها را شامل می شده است.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، در حالی که قبل اسفندماه آمار کلاس‌های برخط با حضور استاد و دانشجو به زیر ۲ درصد رسیده بود. بیش از ۹۷ درصد دانشجویان ما در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از آموزش‌های الکترونیکی بهره مند شوند. حدود
۷ درصد از دروسمان به صورت برون خط یا آفلاین برگزار شده است.
خاکی صدیق تاکید کرد:ما در دانشگاه‌ها به دلیل اهمیتی که رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات به بحث کیفیت در این زمینه می‌دهند، حدود ۵۸۰ نظرسنجی در طول نیم سال جاری داریم که یک آمار بسیار مفیدی برای مطالعه است. ما به مدیران دانشگاه‌ها و آموزش عالی خود افتخار کنیم که علی رغم تمام مشکلات از جمله تحریم‌ها و مشکلات بودجه‌ای، توانستند بخشی از بودجه را به این قسمت هدایت کنند و کارشناسان را آموزش دهند و برنامه‌های توانمندسازی برای اساتید اجرایی کنند.امیدوارم این روند با نظام نامه آموزش الکترونیکی که اخیراً در شورای گسترش به تصویب رسید، ادامه یابد.
وی در پایان از صدور مجوز ستاد کرونا برای برگزاری محدود کلاس‌های عملی به صورت حضوری در ترم پیش رو خبر داد و گفت:امیدواریم با کاهش شیوع کرونا به سمت آزمون‌های حضوری برویم و کلاس‌های عملی را برگزار کنیم. ضمن اینکه هفته گذشته
ستاد کرونا در پاسخ به وزارت علوم مجوز محدودی برای برگزاری کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی داد.