لطفا در اين محاسبه ساده به ما كمك كنيد!

يك نكته از هزاران

براساس آمار مرکز آمار ايران، در رابطه با نرخ تورم در كشور، در سال ۹۸ ما با تورم ۳۴.۸ درصد، يعني با رشد ۸ درصدي تورم نسبت به سال ۹۷ مواجه بوده‌ايم.

براساس آمار مرکز آمار ايران، در رابطه با نرخ تورم در كشور، در سال 98 ما با تورم 34.8 درصد، يعني با رشد 8 درصدي تورم نسبت به سال 97 مواجه بوده‌ايم.

اما تورم و افزايشش، در عمل چه تاثيري بر اقتصاد خانواده مي‌گذارد؛ خانواده 4 نفره‌اي كه سرپرست و نان‌آورآن يك كارگر است با دستمزد كاملا مشخص كف كارگري يك ميليون و هشتصدهزار توماني كه تنها و تنها با هزارو يك چانه‌زني و اما و اگر و بدون امضا نمايندگان كارگري، 21 درصد افزايش يافته است.

افزايش نرخ تورم 34.8 درصدي موجب افزايش 42.6 درصدي در گروه عمده «خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» در سال 1398 براي کل کشور شده است.

افزايش نرخ تورم 34.8 درصدي، تورم31.4 درصدي گروه عمده «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» در سال 1398 براي کل کشور را رقم زده است.

با توجه به افزايش 8 درصدي نرخ تورم در سال 98، بيشترين افزايش متوسط قيمت‌ در سال 98 نسبت به سال قبل از آن در اقلام خوراکي مربوط به «چاي، قهوه و انواع نوشيدني‌ها» (انواع چاي)، گروه «سبزيجات» (سيب‌زميني، پياز) و گروه «قند، شکر و شيريني» (شکر و قند) بود.

در اقلام غيرخوراکي بيشترين افزايش قيمت نيز مربوط به گروه «مبلمان و لوازم خانگي» (ظروف آشپزخانه، انواع شوينده)، گروه «حمل‌ونقل» (انواع خودرو و قطعات يدکي) و گروه «تفريح و فرهنگ» (تجهيزات رايانه و لوازم‌التحرير) است.

اكنون محاسبه كنيد كه يک کارگر با مسکني كه در متوسط‌ترين حالت ممكنش، قيمتي ميلياردي دارد و پرايد 90ميليوني و گوشت 100 هزار توماني ، با هزينه مدرسه و دانشگاه غيرانتفاعي و ديگر اقلامي كه به همين نسبت گران شده‌اند، با دستمزد ياد شده، چگونه از پس اداره يك خانواده 4 نفره برمي‌آيد؟!