۵۲۸ نقطه شهری و روستایی آذربایجان شرقی درگیر سیل بوده است

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی:

رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی: ۵۲۸ نقطه شهری و روستایی آذربایجان شرقی درگیر سیل بوده است



تبریز-توفیقی
رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در این تحقیق از اطلاعات مدیریت بحران استانداری و آب منطقه ای در خصوص خسارات های ناشی از سیل، زمان و مکان وقوع آن برای بازه زمانی ۱۳۹۷-۱۳۷۸ استفاده شده است، می گوید: نقشه ­های مورد مطالعه شامل پارامترهای فشار سطح دریا، ارتفاع ژئوپتانسیل، نم ویژه و جهت ­باد در تراز ۷۰۰ هکتوپاسکال به منظور رهگیری منابع رطوبتی این بارش ­ها و ترازهای ۸۵۰ و ۵۰۰ هکتو پاسکال و تراز ۳۰۰ هکتو پاسکال برای بررسی نقش رودبادها در ایجاد بارش­ های شدید است.
یونس اکبرزاده، می افزاید: با بررسی تمامی نقشه­ های سطوح فوقانی و داده­ های بارش سطح زمین با در نظر گرفتن پهنه ­بندی مکانی برای هر یک از دوره های بارش شدید و مقایسه با شرایط همدیدی حاکم در تمامی دوره ­ها، الگوهای همدیدی اصلی وقوع بارش­ های شدید و سیل آسا برای فصول گرم و سرد شناسایی شد.
وی اظهار می کند: شناخت و طبقه­ بندی الگوهای همدیدی مرتبط با بارش­ های سنگین و مناطق آسیب ­پذیر در اثر وقوع سیل نقش قابل ملاحظه­ ای در بهبود پیش­ آگاهی‎های جوی و برنامه ­ریزی ­های دقیق در کاهش خسارات ناشی از سیل ایفا می کند.
رییس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در این تحقیق شاخص های ناپایداری جو به همراه نقشه(skew-T)  برای روزهای بارش‎های سنگین مورد بررسی قرار گرفت، می گوید: با توجه به آمار مدیریت بحران استانداری در خصوص سیل، مشخص شد که ۵۲۸ نقطه شهری و روستایی استان درگیر سیل بوده است.
اکبرزاده، می افزاید: بیشترین رخداد سیل در استان در روستای اندراب واقع در شهرستان سراب با فراوانی ۱۴ روز و پس از آن شهرهای تبریز، مرند و کوزه کنان با فراوانی ۱۳ روز رخداد سیل طی دوره آماری ۲۰ ساله اتفاق افتاده است.
وی یادآوری می کند: با توجه به آمار سیل‎هایی که رخداد آنها در طی ۲۰ سال دوره آماری یک روز بوده، ۲۵۲ منطقه استان را شامل می شود که ۴۷و ۷ درصد فراوانی وقوع سیل در استان را به خود اختصاص داده است.