چوب نبود حمایت لای چرخ تولید پوشاک بابل

نبود حمایت قانونی، عدم تخصیص تسهیلات مالی و اعتباری، عدم برنامه ریزی اصولی در بخش تولید، کارخانجات نساجی کشور را به تعطیلی کشانده و زمینه واردات پارچه های ارزان قیمت و بی‌کیفیت را فراهم کرده است. این موضوع صنف خیاطان و کارآفرینان این حوزه را نیز تحت شعاع قرار داده و باعث رکود در بازار این مشاغل شده است. این در حالیست که تولیدکنندگان صنعت پوشاک به ویژه در شهرستان بابل از ظرفیت ها و پتانسیل های بیشمار این حرفه در خودکفایی تولید پارچه و دوخت لباس سخن می گویند.

چوب نبود حمایت لای چرخ تولید پوشاک بابل

 


نبود حمایت قانونی، عدم تخصیص تسهیلات مالی و اعتباری، عدم برنامه ریزی اصولی در بخش تولید، کارخانجات نساجی کشور را به تعطیلی کشانده و زمینه واردات پارچه های ارزان قیمت و بی‌کیفیت را فراهم کرده است. این موضوع صنف خیاطان و کارآفرینان این حوزه را نیز تحت شعاع قرار داده و باعث رکود در بازار این مشاغل شده است. این در حالیست که تولیدکنندگان صنعت پوشاک به ویژه در شهرستان بابل از ظرفیت ها و پتانسیل های بیشمار این حرفه در خودکفایی تولید پارچه و دوخت لباس سخن می گویند.
میثم آقاجانپور در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مشکلات حیطه پوشاک تصریح کرد: در گذشته خیاطان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده و از سوبسید دولتی برخوردار بودند که اخیرا این سوبسید حذف شد.
وی عدم حمایت دولت در تخصیص تسهیلات کم بهره را به این قشر زحمت کش تاثیرگذارتر از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: به سبب مشکلات مالی ۸۰ درصد همکاران به شکل انفرادی کار می کنند و قادر به جذب کارگر ساده نیستند.
این مسئول با اشاره به اینکه تا ۱۰ سال آینده با کاهش ۵۰ درصد دوزندگان کت و شلوار مواجه می شویم، گفت: به سبب مشکلات عدیده در این حرفه میانگین سنی فعال ما در رده ۵۵ تا ۶۰ سال قرار دارند و نسل جوان ما تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارند.
عضو کمیسیون بودجه و تشکیلات اتاق اصناف شهرستان بابل یادآور شد: عدم حمایت از سوی ارگان های مرتبط سبب شده خیاطان از بکارگیری کارگران ممانعت کنند که این امر خود کاهش نیروی کار ماهر را به دنبال خواهد داشت.
آقاجانپور با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عدیده صنف پوشاک شهرستان بابل که منجر به تعطیلی کار این صنف از تیرماه تا آبان ماه می شود، ورود سازمان دانش آموزی است، گفت: با ورود سازمان دانش آموزی همکاران ما تمایلی به قبول سفارش لباس مدرسه ندارند زیرا درخواست سود حاصل از دوخت کامل لباس می کنند این در حالی است که خرید پارچه توسط خود خیاطان انجام می شود.
رئیس اتحادیه صنف خیاطان و پیراهن دوزان شهرستان بابل با بیان اینکه پارچه های بی کیفیت چینی
 ۷۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: مردم با خرید پارچه ایرانی از تولیدات داخلی حمایت کنند زیرا پارچه ایرانی دارای کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر است.
 کیفیت نامناسب مواد اولیه مشکل تولیدکنندگان داخلی
در ادامه پای درد دل یک تولید کننده و کارآفرین این صنف نشستیم؛ ناهید جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه هیچ حمایتی از هیچ ارگان دولتی نمی شویم، گفت: در چنین شرایط سخت اقتصادی در حالی کار تولیدی انجام می دهیم که تهیه مواد اولیه با کیفیت بسیار دشوار
است.
وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال در حوزه تولید پوشاک مشغول فعالیت است، افزود: برای بیش از ۲۰ نفر از زنان قشر متوسط و سرپرست خانوار اشتغالزایی کردم تا با وجود شرایط اقتصادی جامعه تا حدودی استقلال مالی داشته باشند.
این کارآفرین بابلی یکی از محوری‌ترین مشکل حوزه تولید پوشاک را نبود نیروی کار برشمرد و تصریح کرد: یکی از علت های نبود نیروی کار را می توان عدم هماهنگی هزینه
خیاط ها با توجه به تورم دانست که متناسب با تورم افزایش دستمزد نداریم ضمن اینکه کاری دشوار و تخصصی است.
جباری با اشاره به اینکه بیمارستان ها، اداره آموزش و پرورش،
فروشگاه ها و فضای مجازی، مشتریانی هستند که به ما سفارش می دهند، یادآور شد: با وجود ارگان های زیادی که در شهرستان هست و می توانند از ظرفیت ما استفاده کنند اما معمولا سفارش ما از تهران و دیگر شهرهای استان است.
وی بیان کرد: علیرغم اینکه امروزه نقش زنان در حوزه اقتصاد جامعه بسیار پررنگ بوده و مشهود است اما هنوز برای اعتماد سازی جامعه که زنان توانایی بالایی دربیشتر حوزه ها دارند نیازمند فرهنگ سازی است.
این کارآفرین بابلی مهم ترین مشکل کارآفرینان بخش تولید را عدم حمایت مالی برشمرد و گفت: سال ۹۶ تقاضای درخواست تسهیلات اشتغال داشتم به مبلغ ۵۰ میلیون تومان که سال ۹۹ این مبلغ به من اختصاص یافت این در حالی است که با این مبلغ در سال ۹۶ قادر به خرید چندین چرخ خیاطی بودم اما با وجود تورم امروز این ۵۰ میلیون تومان برای خرید دو چرخ خیاطی هزینه می شود.
وی از اجرا پروژه اشتغالزایی برای زنان ۵ روستا خبر داد و گفت: در حال حاضر یک کارگاه کوچک در روستا احداث و برای 2 نفر اشتغالزایی کردم و در صدد توسعه این کارگاه در صورت حمایت دولت برای اشتغالزایی زنان ۵ روستای اطراف هستم تا حداقل ۱۰ نفر از زنان روستا را تحت پوشش قرار دهم.
جباری یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی ما در این حوزه تهیه مواد اولیه است، زیرا هیچ فروشنده ای از ما بابت خرید چک قبول نمی کند ضمن اینکه امروزه تضمینی برای کیفیت پارچه های بازار نیست گرچه سعی ما تهیه بهترین و با کیفیت ترین جنس بازار هست اما تجربه ثابت کرده است با وجود افزایش قیمت پارچه گویا تولید کنندگان فرایندی از تولید پارچه را حذف
می کنند زیرا پارچه های بازار بسیار ضعیف و نامرغوب است.
این کارآفرین بابلی همچنین استفاده از نایلون بیشتر، اطو رفت و آب رفت بیشتر را مشخصه پارچه های بازار برشمرد و گفت: گرچه در تولید پوشاک دقت، ظرافت، نوآوری و تخصص امری ضروری است اما مواد اولیه نامناسب تمام این ضروریات را زیر سوال برده و اعتماد جامعه را از تولید کنندگان سلب می کند.
 بکارگیری طرح باستانی در لباس‌های مجلسی
یکی دیگر از کارآفرینان بخش پوشاک شهرستان آمل نیز گفت: برای نهادینه کردن هنر ماندگار ایرانی
طرح های سنتی را در لباسهای مجلسی طراحی کردم.
قدسیه هدایتی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه بعنوان کارآفرین بخش پوشاک برای ۱۶ نفر اشتغالزایی کرده است، یادآور شد: اگر حمایت شوم فرصت اشتغالزایی برای ۳۰ نفر را فراهم خواهم کرد.
وی با اشاره به اینکه اگر ارگان های آمل به ظرفیت گروه ما اعتماد کنند نیازی نیست از شهرهای دیگر سفارش قبول کنیم، تصریح کرد: مهمترین مشکل ما در حوزه تولید، باور و اعتماد خود ارگان های منطقه به ماست که از ۲۰ سال فعالیت در حوزه پوشاک و قبول پکیچ بیمارستانی هنوز سفارش خود را در اختیار کارآفرینان دیگر استان قرار می دهند در حالیکه با داشتن نیروی کار ماهر قادریم کاری با قیمت مناسبتر و کیفیت بهتر ارائه دهیم.
این طراح دوخت یکی از افتخارات خود را در این شرایط سخت اقتصادی تحت پوشش گرفتن زنان سرپرست خانوار برشمرد و افزود: نه تنها از بخش تولید داخلی حمایت نمی شود بلکه چوب لای چرخ تولید گذاشته و کارآفرینان را از ادامه مسیر منصرف
می کنند.