بررسی رسمی طرح ۳ ساله شدن کارشناسی در تمام رشته‌ها

رئیس سازمان سنجش خبر داد:

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در گفت‌و‌گو با آنا، ضمن تایید پیشنهاد ۳ ساله شدن مقطع کارشناسی توسط وزیر علوم، تاکید کرد که این طرح نیازمند پیوست علمی قوی و بررسی‌های دقیق در رشته‌های مختلف است.وی همچنین توضیح داد که زمان صرفه‌جویی شده به مهارت‌افزایی اختصاص یافته و اجرای طرح، منوط به تدوین سند پشتیبان و جمع‌بندی نهایی است، و بعید است از مهرماه امسال اجرایی شود.

بررسی رسمی طرح ۳ ساله شدن کارشناسی در تمام رشته‌ها

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در گفت‌و‌گو با آنا، ضمن تایید پیشنهاد ۳ ساله شدن مقطع کارشناسی توسط وزیر علوم، تاکید کرد که این طرح نیازمند پیوست علمی قوی و بررسی‌های دقیق در رشته‌های مختلف است.وی همچنین توضیح داد که زمان صرفه‌جویی شده به مهارت‌افزایی اختصاص یافته و اجرای طرح، منوط به تدوین سند پشتیبان و جمع‌بندی نهایی است، و بعید است از مهرماه امسال اجرایی شود.
حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از پیشنهاد طرحی برای سه ساله شدن مقطع کارشناسی خبر داد. وی هدف اصلی این طرح را ارتقای مهارت‌های عملی دانشجویان و تسهیل روند ورود آنها به بازار کار عنوان کرد. در همین راستا، گفت‌وگویی با رضا محمدی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، انجام شده است که جزئیات بیشتری از این پیشنهاد و روند بررسی آن را روشن می‌سازد.
رضا محمدی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، درباره پیشنهاد وزیر علوم به سه ساله شدن مقطع کارشناسی اظهار کرد: در شورای گسترش یک بحثی مطرح شده که در واقع در جهت پاسخ به نیاز‌های بازار کار، طول دوره کارشناسی را کوتاه‌تر کنیم. وزیر علوم هم در بخش‌های مختلفی به این موضوع اشاره کرده‌اند.
وی تاکید کرد: این پیشنهاد، نیازمند یک پیوست علمی قوی است؛ افزود: وزیر علوم به این تاکید دارد که یک سند علمی باید تدوین شود تا بررسی کنیم که امکان کوتاه‌تر کردن دوره کارشناسی در کدام رشته‌های مختلف و گروه‌های آزمایشی وجود دارد.
رئیس سازمان سنجش به لزوم امکان‌سنجی دقیق اشاره کرد و گفت: مثلاً در وهله اول باید دریابیم که در علوم پایه، علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی و هنر این امکان وجود دارد؟ و سپس این باید امکان‌سنجی شود.
محمدی در ادامه به نکته دوم سه ساله شدن کارشناسی اشاره کرد و ادامه داد: اینکه چه تغییرات لازم در محتوای برنامه‌های درسی هم نباید رخ دهند، باید مورد توجه قرار بگیرد.
او همچنین به برنامه‌ریزی برای جایگزینی زمان کم شده دوره کارشناسی اشاره کرد و گفت:  پس از این، زمانی که از دوره کارشناسی کم می‌شود، قرار است به دوره‌های مهارت‌افزایی و آموزش‌های حرفه‌ای اختصاص یابد.
محمدی اضافه کرد: این طرح هنوز در مرحله بررسی است و تصمیم قطعی گرفته نشده است. وزیر علوم مصمم است که یک پیوست علمی برای آن فراهم کنند و بتوانند آن را به اجرا برسانند. اما اینکه بگویید از فردا روی میز است و باید از مهر اجرا شود، نه، هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند.
رئیس سازمان سنجش از تشکیل کارگروهی برای بررسی این موضوع خبر داد و گفت: یک کارگروه بر اساس نظر سکان دار وزارت علوم تشکیل شده، اعضای آن مشخص شده‌اند و دارند این سند علمی را بررسی می‌کنند. بررسی‌های تطبیقی در جهان نیز توسط موسسه پژوهشی آموزش عالی صورت گرفته است. تمام اینها باید تدوین شود و در قالب یک سند پشتیبان، مبنای این تصمیم قرار بگیرد.