استفاده از امکانات به‌روز و استاندارد در تجهیزات الکترونیکی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان که به تازگی تکمیل شده و در مسیر بهره‌برداری قرار گرفته، از امکانات به‌روز و استانداردهای بین‌المللی برخوردار است که سبب می‌شود پاسخ‌گویی به نیازهای زیرساختی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. یکی از بخش‌هایی که از این استانداردها برخوردار است، بخش‌های الکترونیکی این مجموعه به شمار می‌رود.

استفاده از امکانات به‌روز و استاندارد در تجهیزات الکترونیکی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

اصفهان-افسانه خدایی
*سعید ابوالقاسمی-کارشناس روابط عمومی شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان
محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان که به تازگی تکمیل شده و در مسیر بهره‌برداری قرار گرفته، از امکانات به‌روز و استانداردهای بین‌المللی برخوردار است که سبب می‌شود پاسخ‌گویی به نیازهای زیرساختی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. یکی از بخش‌هایی که از این استانداردها برخوردار است، بخش‌های الکترونیکی این مجموعه به شمار می‌رود.
 میزان مصرف برق در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان
میزان مصرف برق محل جدید نمایشگاه بین‌المللی اصفهان 1900 کیلووات در ماه محاسبه شده است. البته این در حالی است که ظرفیت مصرف 4900 کیلووات برق در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی پیش‌بینی شده تا امکان توسعه شبکه برق در فازهای بعدی نیز فراهم باشد. در صورتی که نگاهی مقایسه‌ای میان میزان و مصرف برق ماهانه محل پیشین برگزاری نمایشگاه‌ در پل شهرستان داشته باشیم، درمی‌یابیم که مقدار مصرف عمومی برق در پل شهرستان 500 کیلووات به صورت ماهانه در نظر گرفته شده بود و 250 کیلووات نیز به عنوان مقدار اضطراری به آن افزوده می‌شد. همچنین میزان مصرف معمولی برق در پل شهرستان 400 کیلووات بود و در زمان اوج مصرف به 500 کیلووات می‌رسید. نکته جالب توجه اینکه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی واقع در پل شهرستان، سالانه 70 هزار لیتر سوخت فسیلی مصرف می‌شد که این میزان مصرف در محل جدید تقریباً به صفر رسیده است.
 نمای کلی تجهیزات برقی در نمایشگاه اصفهان
نمايشگاه بين‌المللي اصفهان از لحاظ بهره‌برداري کلی به دو فاز تقسيم می‌شود که برای هر فاز، یک پست 20 کیلوولت در نظر گرفته شده است. با توجه به گزارش برآورد بارهاي الكتريكي كه جهت فاز نخست نمايشگاه تهيه شده، نیاز این مجموعه در حدود 4 MW بوده است. لذا با توجه به امكان توسعه بارهاي الكتريكي در فاز اول، ضريب اطمينان و برآوردي بودن بارها، مي‌بايد خط 20 کیلوولت كه وظيفه انتقال نيرو از پست مبدا شركت برق تا پست 20 کیلوولت نمايشگاه اصفهان را بر عهده دارد، قابليت انتقال نيرو تا 5MW با افت ولتاژ مجاز را داشته باشد. بر همین اساس، خط مذكور يك خط دو مداره 20 کیلوولت اجرا شده كه در پست مبدا از خروجي دو ترانس جداگانه تغذيه می‌شود و هر مدار خط انتقال قابليت انتقال نيرو تا 5MW با افت ولتاژ مجاز را داراست. در فاز اول فقط يك مدار از خط 20 کیلوولت اجرا شده ولي پايه‌هاي خط 20 کیلوولت جهت دو مدار طراحي و اجرا شده است. برای فاز دوم نمايشگاه نیز يك پست 20 کیلوولت 20 KV  پيش‌بيني شده كه از مدار دوم خط 20 کیلوولت  تغذيه خواهد شد و پس از مشخص شدن و نهايي شدن ساختمان‌هاي موجود در فاز دوم، گزارش برآورد بارهاي الكتريكي فاز دوم نمايشگاه تهيه خواهد گرديد. پس از این اقدام، توان مورد نياز جهت انتقال از پست مبدا به پست
20 کیلوولت فاز دوم نمايشگاه مشخص می‌شود. در داخل نمايشگاه بين‌المللي اصفهان میان دو پست 20 کیلوولت  فاز یک و دو مسير كابلي پيش‌بيني شده تا بتوان در صورت قطع برق ورودي يكي از پست‌ها از برق ورودي پست ديگر به صورت مشترک (share)استفاده کرد.در اين حالت ژنراتورهاي پيش‌بيني شده در دو فاز نمايشگاه وارد مدار شده و با شبكه برق سنكرون خواهد شد تا بتوان كمبود برق هر واحد از ژنراتور را تامين کرد.در صورتي كه برق
هر دو پست نمايشگاه در فازهای یک و دو قطع شود، ژنراتورهاي موجود در فازهای یک و دو، وارد مدار می‌شود تا درصدي از بارها موجود را تغذيه کند.
 ساختمان الکتریکال نمایشگاه بین‌المللی اصفهان
مجموعه مرکزی برق نمایشگاه بین‌المللی اصفهان با عنوان ساختمان الکتریکال شناخته می‌شود. در طبقه همکف این ساختمان، تابلوهای کنترل برق توزیعی مجموعه نمایشگاه قرار گرفته که 42 تابلو برق را درون خود جای داده است. از مجموع این تابلوها، شش تابلوی فشار قوی 20 کیلوولت تجهیز شده و 32 تابلو فشار ضعیف نیز نصب و راه‌اندازی شده است. وظیفه اصلی این تابلوهای برق، توزیع جریان برق به قسمت‌های مختلف محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان است. در طبقه زیرزمین ساختمان الکتریکال نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، تاسیسات انتقال برق قرار گرفته‌اند که جریان برق را از محل این ساختمان به تونل‌های انتقال تاسیسات و ساختمان‌های مجموعه منتقل می‌کنند.از طریق تونل‌های طبقه زیرزمین، ساختمان‌های الکتریکال و مکانیکال به یکدیگر مرتبط می‌شوند و تاسیسات را به سالن اصلی وصل می‌کنند.
 پست برق توزیعی
ساختمان پست برق توزیعی پروژه نمایشگاه‌ بین‌المللی اصفهان پس از تکمیل، وارد مدار توزیع برق شده است. کوبیکل‌های دریافت و توزیع برق که در این ساختمان نصب شده‌اند، برق فشار قوی را از مدار توزیع برق دریافت کرده و پس از کاهش ولتاژ به مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تزریق می‌کنند. با تکمیل ساخت این پست برق، کابل‌های فشار قوی هم وارد این ساختمان شده‌اند و با ارائه برق از سوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، پست برق نمایشگاه بین‌المللی وارد مدار توزیع و استفاده شده است.
 جزئیات برق تحویلی به نمایشگاه بین‌المللی اصفهان
با همکاری مدیران شرکت برق منطقه‌ای و شرکت توزیع برق اصفهان، اشتراک 4.9 مگاوات برق پروژه نمایشگاه انجام شده است. کابل‌کشی‌های محوطه بیرون و داخل نمایشگاه در حدود 5 هزار متر کابل فشار متوسط  
(۲۰ کیلوولت) نیز جهت انتقال برق انجام شده است. همچنین نصب ۱۰ دستگاه تابلو فشار متوسط در این پروژه انجام شده که شامل تجهیرات برق ورودی و برق داخل نمایشگاه می‌شود. ولتاژ برق ورودی به میزانی است که برای تامین فاز دوم توسعه شرکت نمایشگاه اصفهان نیز کفایت می‌کند.
 اجرای تجهیزات الکتریکال
اجرای تجهیزات الکتریکال پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز انجام شده و در مدار استفاده قرار گرفته است. در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان سه ترانس تقلیل فشار برق مستقر شده که هر یک ۲۵۰۰ کیلوولت آمپر قدرت دارند. این ترانس‌ها، برق ۲۰ کیلوولت را به برق مصرفی تبدیل می‌کنند. همچنین دو دستگاه پاورسنتر در این پروژه نصب شده که برق فشار متوسط تحویلی شبکه برق را به برق ۲۲۰ ولت تبدیل می‌کند. در کنار این تجهیزات، تعداد 60 تابلو توزیع و کنترل برق نصب شده که نیروی الکتریکی مربوط به سالن امیرکبیر در تونل‌های داخلی را پوشش می‌دهند.
تاسیسات زیرزمینی نفررو
تونل‌های تاسیساتی نفر رو پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز از جمله زیرساخت‌های الکتریکی نمایشگاه به شمار می‌روند که با استانداردهای روز دنیا انجام شده است. این تونل‌های تاسیساتی در قسمت زیرین تمامی فضاهای نمایشگاه از جمله سالن اصلی ایجاد شده‌اند و وظیفه انتقال انشعابات برق، آب و تجهیزات مخابراتی را بر عهده دارند. ابعاد این تونل‌ها 2.5 متر در 2.60 متر است که سبب می‌شود تکنیسین‌های تاسیساتی به راحتی در آنها تردد داشته باشند و فعالیت‌های لازم را انجام دهند.با ایجاد تونل‌های تاسیساتی نفر رو، در زمان برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، غرفه‌ها می‌توانند از انشعابات ویژه آب، برق و تجهیزات مخابراتی برخوردار شوند.نمونه این تونل‌های تاسیساتی در مراکز بزرگ نمایشگاهی دنیا وجود دارد و نمایشگاه بین‌المللی بزرگ اصفهان نیز از این استاندارد برخوردار خواهد بود.
 مقایسه میزان برق نمایشگاه با برق مصرفی واحدهای مسکونی
با توجه به انشعاب برق 4.9 مگاوات در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، این میزان برق معادل مصرف 980 واحد مسکونی است. براساس میزان مصرف هر خانوار در واحد مسکونی شاهد مصرف 5 کلیووات برق هستیم، بنابراین میزان برق ورودی شرکت نمایشگاه اصفهان به گونه‌ای طراحی شده که در فازهای بعدی طرح توسعه با کمبود ولتاژ برق روبرو نباشیم.