رتبه شاخص فلاكت ما، ارزش كف كرامت انساني آن‌ها!

در اين مجال و مقال، آن‌چه نوشته خواهد آمد، مقايسه كشورمان با كشوري چون سوئيس نيست؛ چرا كه اين كشور با همه كشورهاي جهان تفاوت‎ها و فاصله‎هاي بسيار دارد و مقايسه بين ما و آن‌ها از هرجهت كه بنگريم مع‌الفارق است. صحبت ما بيشتر در اين باره خواهد بود كه اصولا چرا در اين كشور، اغلب تصميم‌هاي خرد و كلان با همراهي و اتكاء بر آراء مردم انجام مي‌گيرد و حتي اين مردم هستند كه كف دستمزد ساعتي خود را با شركت در انتخابات تعيين مي‌كنند؟! در واقع قرار نيست ميزان كف دستمزد ساعتي كشور خودمان را با كشوري مقايسه كنيم كه بالاترين نرخ دستمزد در جهان را با ساعتي ۲۵ دلار، داراست.

رتبه شاخص فلاكت ما، ارزش كف كرامت انساني آن‌ها!

 

در اين مجال و مقال، آن‌چه نوشته خواهد آمد، مقايسه كشورمان با كشوري چون سوئيس نيست؛ چرا كه اين كشور با همه كشورهاي جهان تفاوت‎ها و فاصله‎هاي بسيار دارد و مقايسه بين ما و آن‌ها از هرجهت كه بنگريم مع‌الفارق است. صحبت ما بيشتر در اين باره خواهد بود كه اصولا چرا در اين كشور، اغلب تصميم‌هاي خرد و كلان با همراهي و اتكاء بر آراء مردم انجام مي‌گيرد و حتي اين مردم هستند كه كف دستمزد ساعتي خود را با شركت در انتخابات تعيين مي‌كنند؟! در واقع قرار نيست ميزان كف دستمزد ساعتي كشور خودمان را با كشوري مقايسه كنيم كه بالاترين نرخ دستمزد در جهان را با ساعتي 25 دلار، داراست.
مسئله‌اي كه به‌شدت در خبرافزايش دستمزد در اين كشور با راي شهروندان آن جلب توجه مي‌كند، درخواست اين افزايش توسط اتحاديه‌هاي كارگري در جهت ارج نهادن به «كرامت انساني» است. كرامت انساني در آن سامان هم با مبارزه با فقر و يكپارچگي اجتماعي تعريف مي‌شود و احتمالا چنين تعريفي در قالب تمام فرهنگ‌ها، عرف‌ها و شرعيت‌ها مي‌گنجد؛ اين‌كه با حفظ كرامت انساني سرمايه اجتماعي و هزينه كردن براي حراست از يكپارچگي اجتماعي، دولتمردان آن سامان، بدون هيچ شائبه و كوتاهي و اما و اگري، گردن به راي مردم مي‌نهند و درخواست آنان را
مي‌پذيرند.
در حقيقت در اين اتفاق، آن‎چه بيش از هر چيز ديگري، حتي نرخ دستمزد، جلب توجه مي‌كند، مسئله حياتي اهميت دادن به سرمايه اجتماعي و هزينه‌كرد براي حفظ يكپارچگي آن است؛ سرمايه اجتماعي براي تمامي دولت‌هاي جهان، در هر سطح از ثروت و فلاكت باشند و يا جهان اولي يا سومي باشند، مهم‌ترين داشته‌اي است كه بايد در حفظ آن بكوشند، چرا كه اين سرمايه انساني است كه به دولت‌ها هويت، تداوم، مشروعيت و لاجرم التزام مي‌بخشد. بدون همراهي و يكپارچگي سرمايه اجتماعي، هيچ دولتي نمي‌تواند به شعارها و منويات خود براي اصلاح امور كشور، دست يابد و در نيمه راه متوقف خواهد شد.
در اين راي‌گيري براي تعيين كف دستمزد، مهم‌ترين هدف اتحاديه‌هاي كارگري، علاوه بر مبارزه با فقر به‌عنوان يك اولويت زيربنايي براي دولت‌ها و لاجرم جوامع، به يكپارچگي جمعي و آحاد مردم توجه شده است. بديهي است كه اين ميزان توجه و اهميت به سرمايه‌هاي اجتماعي يك كشور براي هر دولتي هزينه‌هايي دارد، اما برخي دولت‌ها حاضرند براي اثبات مقبوليت عام  و تداوم خود، اين هزينه‌كرد را بر عهده بگيرند تا نشان دهند كه بقاي‌شان جز در اهميت دادن به كرامت انساني شهروندان، امكان‌پذير نيست.
كرامت انساني، لامحاله و ناگزير ارتباط مستقيم دارد با شاخص ثروت يا فلاكت و سطح رفاه مردم. اگر دولتي در اين جهت گام‌هاي بلند و پيروزمندانه برداشه باشد و با تدبير و مآل‌انديشي در تامين رفاه و امنيت مالي آنان بكوشد، تنها به وظيفه خود در برابر سرمايه اجتماعي كشورش عمل كرده است. تمام اين‌ها گفته آمد تا گفته شود كه مدت‌هاست آن‌چه در كشور ما به بوته فراموشي سپرده شده همين تعبير«كرامت انساني» است كه به ناچار ارتباط مستقيم با رفاه عمومي مردم  و رابطه معكوس با فقر و فلاكت آنان دارد؛ نمي‌توان از جامعه‌اي كه در حال از دست دادن طبقه متوسط خود به‌عنوان مهم‌ترين بخش از سرمايه اجتماعي به واسطه تورم سنگين، گراني و بيكاري است، انتظار داشت كه در مسير كرامت‌هاي انساني گام بردارد كه هيچ حتي فرصت كند لحظه‌اي به اين مهم‌ترين وجه مميزه انسان بودن بينديشد.  

hamidasgari2020@yahoo.com