كروناويروس به كنار؛ درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا حرف بزنیم!

همچنان که خبرها و گزارش‌ها و آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهند و علی‌رغم پیش‌خرید کشورهای ثروتمند، هنوز هیچ موسسه تحقیقاتی و انستیتویی به یک نتیجه قطعی در مورد واکسن کروناویروس نرسیده است و اغلب این موسسات پژوهشی اعلام کرده‌اند باید تا سال ۲۰۲۱ صبر کرد. آنچنان که عضو ستاد ملی کرونای کشورما هم گفته نباید روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز کنیم. این عضوستاد مقابله با کرونا،حتی در مورد تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا هم گفته است:«یک شرکت داخلی هر سال می‌گوید من مراحل تجربی واکسن آنفلوآنزا را طی کرده‌ام و عن‌قریب آن‌را در اختیار مردم می‌گذارم. اگر شما این واکسن را دیده‌اید، من هم دیده‌ام!» بنابراین فعلا باید نگران واردکردن و نحوه توزیع واکسن آنفلوآنزا باشیم که به نظر می‌رسد مانند توزیع ماسک، که به دلایل نامعلومی در ماه‌های نخستین اپیدمی کروناویروس از اختیار داروخانه‌ها خارج شد، این واکسن هم احتمالا دچار همین سرنوشت خواهد شد؛ یا حداقل آنچنان که طبق وعده‌ها، قراربود با کارت ملی برای هر فرد یک عدد توریع شود، نخواهد بود و حتی اولویت‌ها هم رعایت نخواهد شد؛ اولویت در مورد افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار.

كروناويروس به كنار؛ درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا حرف بزنیم!

همچنان که خبرها و گزارش‌ها و آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهند و علی‌رغم پیش‌خرید کشورهای ثروتمند، هنوز هیچ موسسه تحقیقاتی و انستیتویی به یک نتیجه قطعی در مورد واکسن کروناویروس نرسیده است و اغلب این موسسات پژوهشی اعلام کرده‌اند باید تا سال 2021 صبر کرد. آنچنان که عضو ستاد ملی کرونای کشورما هم گفته نباید روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز کنیم. این عضوستاد مقابله با کرونا،حتی در مورد تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا هم گفته است:«یک شرکت داخلی هر سال می‌گوید من مراحل تجربی واکسن آنفلوآنزا را طی کرده‌ام و عن‌قریب آن‌را در اختیار مردم می‌گذارم. اگر شما این واکسن را دیده‌اید، من هم دیده‌ام!» بنابراین فعلا باید نگران واردکردن و نحوه توزیع واکسن آنفلوآنزا باشیم که به نظر می‌رسد مانند توزیع ماسک، که به دلایل نامعلومی در ماه‌های نخستین اپیدمی کروناویروس از اختیار داروخانه‌ها خارج شد، این واکسن هم احتمالا دچار همین سرنوشت خواهد شد؛ یا حداقل آنچنان که طبق وعده‌ها، قراربود با کارت ملی برای هر فرد یک عدد توریع شود، نخواهد بود و حتی اولویت‌ها هم رعایت نخواهد شد؛ اولویت در مورد افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار.
این روند که هرکس زودتر دستش رسید، آشنا و واسطه‌ای داشت یا پول بیشتر هزینه کرد، احتمالا واکسن آنفلوآنزا را از دسترس نیازمندان واقعی آن تا مدت‌ها دورخواهد داشت، در حالی‌که قرار بود از 20 شهریور این واکسن با کارت ملی توزیع شود؛ اما آن‌چنان که از قراین و شواهد برمی‌آید، این مسئله چندان جدی گرفته نشده و در حد خبر باقی مانده و کمافی‎السابق این مردم هستند که خود باید دست همت بر زانوی خویش بگذارند و تدبیری در زمینه دسترسی به واکسن آنفلوآنزا بیندیشند؛ چراکه  سازمان غذا و دارو تعداد محدودی واکسن آنفلوآنزا  از طریق داروخانه‌ها به مردم عرضه خواهد کرد و ظاهرا تصمیمی در مورد شناسایی گروه‌های دارای اولویت ندارد!