اسامی متخلفان بصورت محرمانه به گمرک ارایه شد

معاون گمرک با اعلام جزییات مجازات گمرکی برای افرادی که ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصاد نکرده‌اند، گفت: اسامی افراد و شرکت‌هایی که هنوز نسبت به رفع تعهدات ارزی اقدام نکرده‌اند به صورت طبقه بندی و محرمانه به گمرک ارایه شده است و این مجازات برای این افراد اعمال می‌شود.


معاون گمرک با اعلام جزییات مجازات گمرکی برای افرادی که ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصاد نکرده‌اند، گفت: اسامی افراد و شرکت‌هایی که هنوز نسبت به رفع تعهدات ارزی اقدام نکرده‌اند به صورت طبقه بندی و محرمانه به گمرک ارایه شده است و این مجازات برای این افراد اعمال می‌شود.
مهرداد ارونقی در گفت وگو با ایلنا، در مورد مجازات‌های گمرکی برای افرادی که ارز حاصل از صادرات را برنگردانده‌اند، اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبات چهاردهمین شورای هماهنگی اقتصادی و تصمیمات کمیته سیاست گذاری نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات، بسته سیاستی نحوه برگشت ارز صاحل از صادرات سال 99 و نحوه رفع تعهد ارز صادرانی ایفا نشده سال های 97 و 98 صادرکنندگان تدوین شد.
ارونقی درباره جزییات این مجازات در نظر گرفته شده گفت: مجازاتی توسط وزارت صمت، سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، بانک‌های عامل، صرافی‌ها، صندوق ضمانت صادرات، راهداری و گمرک برای این متخلفان صادراتی به اجرا می‌رسد که در بخش گمرک چهار مجازات اعمال می‌شود.
وی با اشاره به مجازات اعمال شده در بخش گمرک برای افرادی که نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نکرده اند، اظهار داشت: یکی از مجازات‌ها به مسیر اظهارنامه ارتباط دارد. این افراد دیگر نمی‌توانند از مسیر سبز استفاده کنند و معمولا کالاهایی که توسط این افراد اظهار می‌شود در مسیر قرمز اظهارنامه قرار و به صورت فیزیکی کنترل‌های لازم به عمل می‌آید و مورد ارزیابی کامل قرار می گیرد.
معاون گمرک ادامه داد: مجازات بعدی درباره بحث ضمانت نامه‌های بانکی است که این افراد به عنوان تضیمن یا بحث حقوق ورودی، دیگر نمی‌توانند ضمانت نامه بانکی تودیع کنند و گمرک نمی‌تواند در بحث تضمین حقوق ورودی، ضمانت نامه دیگری که بابت تفاوت حقوق ورودی است را به صورت ضمانت نامه بانکی اخذ کند و این افراد باید به صورت نقدی تمامی حقوق ورودی و تضامین مربوطه راتودیع کنند.
ارونقی با اشاره به سومین مجازات  گفت: مجازات سوم درباره بحث عدم استرداد حقوق ورودی است. این افراد اگر کالاهایی را به صورت ورود موقت وارد و آن را مجددا تبدیل به یک کالای صادراتی کرده باشند تا از کشور صادر کنند یا اینکه یک کالایی را به صورت اجزا و قطعات وارد کرده و حقوق ورودی پرداخت و آن را تبدیل به یک کالای صادراتی کرده باشند تا زمانی که رفع تعهد ارزی را انجام نداده‌اند نمی توانند از استرداد حقوق ورودی  استفاده کنند.
وی افزود: چهارمین مجازات هم بحث عدم ارایه برخی از تسهیلات به این افراد. در حال حاضر از سوی گمرک  به  فعالان مجاز اقتصادی تسهیلات 18 گانه‌ای ارایه می‌شود که اگر تعهد ارزی رفع نشده باشد جزو فعالان مجاز اقتصادی نخواهند بود و اگر قبلا هم در لیست این افراد باشند، حذف می‌شوند.
ارونقی گفت: اسامی افراد و شرکت‌هایی که هنوز نسبت به رفع تعهدات ارزی اقدام نکرده‌اند به صورت طبقه بندی و محرمانه به گمرک ارایه شده است و این مجازات برای این افراد اعمال می‌شود.