ایران در معادلات منطقه ای

پس از چند روز حدس و گمان درمورد زمان و کیفیت واکنش ایران به حمله رژیم صهیونیستی، بالاخره این اتفاق رخ داد و طی عملیات "وعده صادق" ده ها موشک و پهپاد به سمت رژیم های اشغالی شلیک شد.

ایران در معادلات منطقه ای

پس از چند روز حدس و گمان درمورد زمان و کیفیت واکنش ایران به حمله رژیم صهیونیستی، بالاخره این اتفاق رخ داد و طی عملیات "وعده صادق" ده ها موشک و پهپاد به سمت رژیم های اشغالی شلیک شد.
تا لحظه نگارش این متن اخبار تکمیلی رسمی درمورد تعداد موشک های برخوردکرده با اهداف و میزان خسارات جانی و مالی از سوی اسرائیل اعلام نشده است اما تصاویر مختلفی در شبکه های جهانی منتشر شده است که نشان دهنده عبور تعدادی از موشک ها و پهپادهای ایرانی از گنبد آهنین بود. ابعاد این حمله نیز به لحاظ گستردگی نیز مناطق زیادی از سرزمین های اشغالی را در بر می گرفت که در نوع خود قابل توجه بود.
اما فارغ از تمام اخبارها باید به نکاتی در ذیل تحولات و معادلات منطقه ای و موثر در آینده خاورمیانه اشاره داشت.
1- حمله به رژیم صهیونیستی در این سطح حتی درزمان جنگ اعراب و اسرائیل هم رخ نداده بود و عملیات اخیر ایران، پروژه خدشه ناپذیر بودن امنیت این رژیم را خنثی کرد. هرچند که بنابر اعلام کارشناسان و برخی تصاویر موجود سیستم های رهگیر و پدافند نظامی اسرائیل تحت فرمان گنبد آهنین بسیاری از پهپادها را رهگیری و مانع از عملکرد نهایی آنها گردیده است.
2- ملت های تحت لوای مقاومت و افکارعمومی مسلمانان در سراسر جهان این اقدام ایران را برای خود نشانه ای از قدرت و حامی گری در برابر رژیم صهیونیستی می دانند که دیگر این فرض متصور نیست که مردم مظلوم فلسطین اسیر چنگال قدرتی هستند که نفوذ ناپذیر است.
3- طی سال های اخیر برخی کشورهای منطقه و همسایگان ایران در شمال و جنوب و شرق و غرب به واسطه شرایط داخلی و برخی اتفاقات در کشورمان برای خود نقش و سهمی درنظر گرفته بودند که به واسطه آن آمریکا و اسرائیل را پشتوانه خود می دانستند؛ این عملیات تمام کشورهای منطقه را در سکوت فرو برده است.
4- فرمانده کل نیروهای مسلح ایران پایان عملیات نظامی را اعلام کرد، درصورتی که اسرائیل بخواهد مجدد واکنش نشان دهد و متقابلاً ایران نیز به آن پاسخ دهد، شاهد وضعیت "جنگ فزاینده" خواهیم بود که این موضوع به هیچ وجه به صلاح و تأمین کننده منافع ملی کشورمان نخواهد بود.
5- طی دهه های گذشته موازنه قدرت در خاورمیانه به گونه رقم خورد که ماحصل آن طی سال های گذشته به عادی سازی روابط اکثر کشورهای عربی با اسرائیل گردید؛ چرا که گمان نمی رفت اسرائیل دیگر از نقطه ای ضربه بخورد و آسیب پذیر باشد. این دست نیافتنی بودن اسرائیل در عملیات 7اکتبر حماس، به صورت جدی مورد خدشه واقع شد، اما عملیات موشکی ایران هیبت و قبح رویارویی مستقیم یک قدرت خارجی در برابر این رژیم را از بین برد و فصل جدیدی از موازنه قدرت در خاورمیانه درحال شکل گیری است.
6- عملیات  ایران جدای از اینکه در راستای دفاع از خاک و امنیت استراتژیک کشور انجام شد، این پیام را به دیگر کشورها و قدرت های منطقه داد که صبر استراتژیک ایران تا سرحد خطوط قرمزش اعمال
می شود و درصورت هرگونه تعرض به خاک کشور این مسئله مورد تحمل قرار نمی گیرد و به آن پاسخ درخور داده خواهد شد.
اما نکته آخر در عرصه بین الملل یک درگیری و زد و خورد رخ داده، اگر این درگیری خارج از عرف های کارشناسی و برپایه تحریکات احساسی تحلیل شود کشور را دچار اشتباه محاسباتی خواهد کرد و ناخواسته امنیت ملی را به سمت پرتگاه درگیری نظامی با حضور قدرت ها و کشورهای غربی می کشاند. شکی نیست که دفاع مشروع و بازدارنده حق ایران و امری ضروری است، اما باید توجه داشت که هرگونه درگیری نظامی برای طرفین هزینه بر خواهد بود و این هزینه بسته به جایگاه و موقعیت طرفین در جامعه جهانی سنجیده می شود. لذا باید واقع گرایانه جوانب حفظ امنیت کشور را مورد بررسی قرار داد و درمورد آن تصمیم گرفت.