راه اندازی "سامانه طراحان سوال" سازمان سنجش

"سامانه طراحان سوال" در راستای تحقق عدالت آموزشی با مشارکت استادان و معلمان سراسر کشور از طریق سازمان سنجش آموزش کشور راه اندازی شد.

"سامانه طراحان سوال" در راستای تحقق عدالت آموزشی با مشارکت استادان و معلمان سراسر کشور از طریق سازمان سنجش آموزش کشور راه اندازی شد.
به گزارش ایسنا، سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد؛ با راه اندازی این سامانه همه افراد در حوزه طراحی سوال می‌توانند از طریق این سامانه به شکل الکترونیکی فعال باشند و از ارسال سوالات کتبی جلوگیری به عمل خواهد آمد. در واقع این سامانه کمک می‌کند که این سازمان بانک سوالات را در آزمون‌های مختلف داشته باشد.
همه اساتید دانشگاه، معلمان و معلمان بازنشسته می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مذکور در فرایند طراحی سوال کنکور مشارکت کنند. طراحان سوال پس از احراز هویت، سوالات طراحی شده را به صورت الکترونیک در سامانه ثبت می‌کنند و سوالات پس از آن داوری می‌شود و در صورت کسب امتیاز لازم وارد بانک سوالات سامانه می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، با ایجاد سامانه طراحان سوال بانک سوال هوشمند غنی ایجاد می شود که این موضوع پیش نیاز آزمون های الکترونیک است.اگر بانک سوال قوی وجود داشته باشد این سازمان می تواند در لحظه آزمون برگزار کند.
به طور کلی سامانه طراحان سوال به دو سامانه طراحی آزمون و برگزاری آزمون متصل می‏شوند و در یک قالب مشخص آزمون در دو سه ساعت به صورت الکترونیک برگزار می شود.
در آزمون‏های الکترونیک ابزارهای الکترونیک ترکیبی از برخط وغیر برخط هستند و هیچ داوطلبی به اینترنت متصل نمی‏شود و تنها کدهای مشخص آزمون در زمان آزمون ارسال می‏شود و کد مشخص سیستم در زمان پاسخ به سوال برداشته می‏شود و ابتدا داوطلب به ۱۰ سوال به صورت آزمایشی پاسخ می‏دهد و پس از آمادگی آزمون آغاز می‏ شود.
همچنین سازمان سنجش تاکید کرد؛  هر سوال پس از پاسخ داوطلب محو می‌شود و دیگر امکان تقلب وجود ندارد. در آزمون الکترونیک هیچ سوالی لو نمی‏رود و تنها احتمال تقلب، جایگزینی افراد است که با ایجاد سیستم هویت سنجی این امکان هم از بین می‏رود.در این سیستم، پاسخنامه های داوطلبان پس از پایان آزمون در لحظه قابل مشاهده است.لذا در این پروسه به جای قطعی اینترنت باید اینترنت تقویت شود.