همکاری ۲ وزارتخانه علوم و بهداشت برای تدوین آیین‌نامه مهارت محور در برنامه هفتم توسعه

وزیر علوم تاکید کرد؛

وزیر علوم از همکاری دو وزارتخانه علوم و بهداشت برای تدوین آیین‌نامه مهارت‌محور کردن آموزش دانشگاه‌های کشور در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

همکاری ۲ وزارتخانه علوم و بهداشت برای تدوین آیین‌نامه مهارت محور در برنامه هفتم توسعه

وزیر علوم از همکاری دو وزارتخانه علوم و بهداشت برای تدوین آیین‌نامه مهارت‌محور کردن آموزش دانشگاه‌های کشور در برنامه هفتم توسعه خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحت حرفه‌ای در آموزش عالی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه این همایش در راستای یک اصلاح آموزشی، نیاز جامعه و نیاز روز است، گفت: اینکه برای آموزش‌های دانشگاهی بسته مهارتی پیش‌بینی شود، امروز یک ضرورت است؛ اگر چه در گذشته یک امتیاز برای دانشگاه‌ها به شمار می‌رفت، اما امروزه داشتن این بسته برای همه آموزش‌های دانشگاهی واجب است.
وی در ادامه تاکید کرد: دانش آموختگان در کنار تسلط برای آموزش‌های مهارتی و نظری باید از مهارت‌های حرفه‌ای و صنفی هم برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار مؤثرتر باشند و کارآفرینی کنند و جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: خوشبختانه دانشگاه‌های مهارت محور ما نظیر فنی‌وحرفه ای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارد، آموزشکده‌های فنی در تمام کشور دارد و در نتیجه میزان اشتغال‌زایی دانش آموختگان آن بالا است و دانشگاه علمی کاربردی نیز بخش دیگری از ماموریت‌های آموزش‌های مهارت محور را پیگیری می‌کند.به طور کلی اصلاحات خوبی در ماموریت‌های هر دو دانشگاه صورت گرفته است.
 نوع نگاه دولت به آموزش‌های مهارتی ویژه است
دکتر زلفی‌گل یادآور شد: نوع نگاه دولت به آموزش‌های مهارتی ویژه است و در جلسه تصویب مصوبات ریاست جمهوری در استان آذربایجان شرقی، ۹۰ میلیارد تومان برای ۸ آموزشکده فنی اختصاص یافت تا بازسازی شوند.
وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم خروجی این همایش‌ها آیین‌نامه‌ای شود تا براساس آن بتوانیم آموزش‌های کشور را مهارت محور و نیاز محور کنیم.
وزیر علوم گفت: ما در آموزش‌های مهارت محور مشکل جدی داریم؛ مشکل این است وقتی دانشجویان ما به عنوان کارآموز و کارورز به صنایع معرفی می‌شوند، اجازه نمی‌دهند دانش خودشان را در میدان عملی بیازمایند و دانشجویان ما را نمی‌پذیرند. اینکه آموزش در وزارت بهداشت مهارت محور است به این دلیل است که بسترهای مهارت محور در اختیار دانشجویان قرار گرفته، ولی در وزارت علوم این امکان وجود ندارد. این موضوع باید جدی گرفته شود و راهکاری برای آن اتخاذ کنیم.وی از نهایی شدن قانون برنامه هفتم در دولت خبر داد و گفت: ما در این قانون حکمی آوردیم که بر اساس آن از سوی وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت یک آیین‌نامه‌ای تدوین شود و ْآن در هیات وزیران مصوب شود تا بر اساس آن کلیه دستگاه‌های اجرایی در صنایع خصوصی و دولتی مکلف شوند در جهت آموزش‌های مهارت‎محور چه خدماتی باید ارائه بدهند.زلفی گل گفت:باید دانشگاهیان و برنامه‌ریزان آموزش عالی در تدوین آیین‌نامه فوق کمک کنند و راهکارهای خود را برای آموزش‌های مهارت محور ارائه دهند.وزیر علوم خاطر نشان کرد: البته در توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های جدید در آموزش عالی باید بسته‌های مهارتی تدوین کنیم و نقش مهارت‌محور کردن را برای مراکز آموزش عالی تعریف کنیم. به طوری‌که مشخص شود استاد دانشگاه باید چه آموزش‌هایی را در راستای مهارت محور کردن داشته باشد و در بحث محتوی نیز وضعیت کتاب‌های درسی مشخص شود. این موضوع در بحث امور فرهنگی، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها نیز تعریف شود.