اولین دوره پذیرش دانشجو در دکتری پژوهشی - فناوری محور اجرا می‏ شود

در آزمون دکتری تخصصی علوم پزشکی؛

با تغییر شیوه پذیرش در دکتری پژوهشی، اولین دوره پذیرش دانشجو در دکتری پژوهشی/فناوری محور دانشگاه های علوم پزشکی از امسال آغاز می‏شود و داوطلبان می‏توانند از ۲۲ خرداد در آزمون ثبت نام کنند.

با تغییر شیوه پذیرش در دکتری پژوهشی، اولین دوره پذیرش دانشجو در دکتری پژوهشی/فناوری محور دانشگاه های علوم پزشکی از امسال آغاز می‏شود و داوطلبان می‏توانند از ۲۲ خرداد در آزمون ثبت نام کنند.
به گزارش مهر، آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) و دکتری تخصصی پژوهشی/فناوری محور (Ph.D by Research) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی با هدف تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص ۴ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
مهلت نام نویسی و ارسال مدارک آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و دندانپزشکی از ۲۲ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ فقط به صورت اینترنتی است.
آزمون کتبی به طور متمرکز و به صورت سؤالات چهارگزینه ای و دارای نمره منفی، توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می‏شود.
در مرحله اول آزمون (کتبی) کسب حدنصاب ۲۵ درصد از نمره کل تراز کتبی آزمون (برای سهمیه آزاد) الزامی است.
داوطلبان برای شرکت در آزمون صرفاً مجاز به انتخاب یکی از دوره های دکتری تخصصی (Ph.D) یا دکتری تخصصی پژوهشی/فناوری محور (Ph.D by Research/Technology-Oriented هستند که باید در فرم ثبت نام نسبت به انتخاب یکی از آنها اقدام کنند.
برای داوطلبان دوره دکتری پژوهشی داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل (Original) منتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه نامه‏های بین المللی Web of Science یا PubMed به عنوان نویسنده اول یا مسئول در زمان مصاحبه الزامی است.
مقالات مذکور داوطلب باید در زمان انتخاب رشته/محل جهت بررسی و تأیید توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی بارگذاری شود.
تذکر مهم: داوطلبانی که در آزمون کتبی دکتری پژوهشی قبول می شوند؛ باید هنگام انتخاب رشته/محل دو مقاله شرطی چاپ شده را داشته باشند و لذا نامه پذیرش مقاله (Acceptance) به هیچ وجه
 قابل قبول نیست.
تبصره ١: دو مقاله شرطی حتماً باید مقاله تحقیقی اصیل (Original Article)باشد و Review Article و اقسام دیگر مقالات قابل قبول نیست.
تبصره ٢: مقالات چاپ شده در مجلات نمایه شده در نمایه ISI (ESC) Emerging Sources Citation غیر قابل قبول است.
تبصره ٣: چنانچه یک یا هر دو مقاله شرطی در این مرحله (بارگذاری در سامانه)، نسخه گالی پرووف Galley Proofs مقاله و دارای شماره Doi باشد، به نحوی که تا قبل از تاریخ اعلام شده مصاحبه ها، مقاله چاپ شود یا e-pub شده باشد و توسط داوطلب به دانشگاه ارائه شود، به صورت مشروط قابل ارائه به دانشگاه برای مصاحبه است.
آزمون شفاهی (مصاحبه) برای دوره دکتری تخصصی بصورت متمرکز و برای دوره دکتری پژوهشی توسط مراکز تحقیقات مجری دوره دکتری پژوهشی (سازمانها، مؤسسات و دانشگاه های علوم پزشکی) برگزار خواهد شد.
توجه: چنانچه به هر دلیلی، شرایط برای برگزاری حضوری مصاحبه مناسب نباشد، ممکن است آزمون مرحله دوم (مصاحبه) به صورت مجازی برگزار شود.
 چگونگی برگزاری آزمون و پذیرش دانشجو:
از داوطلبانی که در آزمون کتبی (مرحله اول) حدنصاب نمره لازم را (با توجه به سهمیه داوطلب) کسب کرده باشند، به تعداد دو برابر ظرفیت آن رشته انتخاب می‏شوند و بر اساس اولویت نمره کتبی و انتخاب محل جهت مصاحبه معرفی خواهند شد.
با توجه به اینکه در مرحله دوم (مصاحبه) موارد مهم برای ارزیابی در دکتری تخصصی، پایان نامه داوطلب و مقاله مستخرج از آن و در دکتری پژوهشی، ٢ مقاله نویسنده اول یا مسئول نمایه شده در نمایه نامه های
بین المللی Web of Science یا PubMed است، لذا لازم است داوطلبان در زمان انجام مصاحبه این موارد را آماده و همراه داشته باشند.
هدف اصلی پذیرش دانشجو در دوره های دکتری تخصصی پژوهشی/فناوری محور، تربیت افرادی است که ضـمن احاطه به یک زمینه خاص و آشـنایی با علوم مرتبط با اسـتفاده از روش های پیشـرفته تحقیق بتوانند گامی در جهت خودکفایی کشـور، توسعه پایدار، گسترش مرزهای دانش و ارتقاء سلامت بردارند.