مبادلات ریلی کالا با آذربایجان از مرز آستارا ۸۱ درصد افزایش یافت

مدیرکل راه آهن شمال۲:

مدیرکل راه آهن شمال۲ از افزایش ۸۱ درصدی مبادلات ریلی کالا با جمهوری آذربایجان از طریق پایانه مرزی آستارا طی ۲ ماه گذشته خبر داد.

مبادلات ریلی کالا با آذربایجان از مرز آستارا  ۸۱ درصد افزایش یافت

مدیرکل راه آهن شمال۲ از افزایش ۸۱ درصدی مبادلات ریلی کالا با جمهوری آذربایجان از طریق پایانه مرزی آستارا طی ۲ ماه گذشته خبر داد.
غلامحسین ولدی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت ۱۲۰ هزار و ۱۲۵ تن کالا در پایانه ریلی آستارا با جمهوری آذربایجان مبادله شد که این میزان نسبت به ۶۶ هزار و ۳۳۸ تن کالا در همین زمان طی پارسال ۸۱ درصد رشد دارد.
وی همچنین میزان صادرات ریلی کالا از پایانه مرزی آستارا به جمهوری آذربایجان و کشورهای آسیای میانه را در این ۲ماه ۴۱ هزار و ۴۱۲ تن عنوان و اضافه کرد: این میزان نسبت به ۳۹ هزار و ۶۷۰ تن کالا در مدت مشابه سال گذشته بیانگر نزدیک به چهار درصد رشد است.
ولدی افزود: همچنین ۳۱ هزار و ۴۲۹ تن کالا از طریق پایانه ریلی آستارا وارد کشور شد که نسبت به ۱۸ هزار و ۲۴۱ تن مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده ۷۲ درصد رشد در واردات از این طریق است.
به گفته مدیرکل راه آهن شمال۲؛ طی فروردین و اردیبهشت ماه امسال نیز ۴۷ هزار و ۲۸۴ تن کالا از طریق مسیر ریلی پایانه مرزی آستارا ترانزیت شده که این میزان در مقایسه با آمار هشت هزار و ۴۲۷ تن در سال گذشته ۴۶۱ درصد رشد دارد.
ولدی، عمده کالاهای صادراتی از این مسیر را شامل مرکبات، انواع میوه، سیمان، مواد شیمیایی، کاشی و کانتینر ذکر کرد و گفت: چوب، ذرت، الوار، کانتینر و عدس هم بیشترین کالاهای وارداتی از طریق راه آهن شمال ۲ به کشور است.
مدیرکل راه آهن شمال۲، محصولاتی نظیر گندم و جو، آرد، مواد شیمیایی، چوب و الوار را از جمله بیشترین کالاهای ترانزیت شده در مسیر ریلی پایانه مرزی آستارا عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با حدود ۹۵ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و حاشیه دریای خزر واقع شده است و با جمهوری آذربایجان سه مرز زمینی، دریایی و ریلی دارد.
حوزه استحفاظی اداره کل راه‌آهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.
این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاه‌چشمه، کوهین، لوشان، رستم‌آباد، سراوان و رشت می‌باشد که از این میان ایستگاه‌های قزوین، رشت و لوشان ایستگاه‌های تشکیلاتی بزرگ محسوب می‌شوند.