بحران‌های پرشمار سوخت‌رسانی مدیریت شد

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سال ۱۴۰۱ به‌دلیل حوادث طبیعی، شرایط جوی و روند رو به رشد مصرف فرآورده، سال سوخت‌رسانی‌های ویژه بود که با تلاش و کوشش شبانه‌روزی کارکنان، همه این بحران‌ها به‌خوبی مدیریت شد.

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سال ۱۴۰۱ به‌دلیل حوادث طبیعی، شرایط جوی و روند رو به رشد مصرف فرآورده، سال سوخت‌رسانی‌های ویژه بود که با تلاش و کوشش شبانه‌روزی کارکنان، همه این بحران‌ها به‌خوبی مدیریت شد.
سال ۱۴۰۱ را می‌توان یکی از پرمشغله‌ترین سال‌ها در حوزه تأمین و توزیع سوخت کشور دانست. فروردین ۱۴۰۱ بود که با رشد مصرف بنزین در بخش حمل‌ونقل، جواد اوجی، وزیر نفت درباره نزدیک شدن ارقام ظرفیت پالایشی و مصرف بنزین به یکدیگر و پرداخت سالانه ۸۰ میلیون دلار یارانه سوخت در کشور هشدار داد. رشد مصرف بنزین در بخش حمل‌ونقل پس از افول دوساله ایام کرونا، گرمای بی‌سابقه هوا در تابستان، رشد مصرف برق کشور، نیاز مبرم به سوخت نیروگاهی، کاهش بی‌سابقه و پایدار دمای هوا در زمستان، سوخت‌رسانی در سیل‌ تابستانی و چند زلزله در نقاط مختلف کشور سبب شد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان واحد تأمین و توزیع سوخت کشور، سال سختی را در حوزه تأمین و توزیع سوخت پشت سر بگذارد که البته این شرکت به‌عنوان تنها واحد تأمین و توزیع سوخت در کشور، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان خود، این بحران‌های پرشمار را یکی پس از دیگری مدیریت کند و از این آزمون سربلند بیرون بیاید. تأمین سوخت ناوگان زمینی، هوایی، دریایی و ریلی کشور، در کنار این عملیات‌های ویژه از سوی مدیران و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ستاد تا تمامی نواحی سی‌وهفت‌گانه این شرکت در طول سال که به‌دلیل مصرف قابل‌ملاحظه و عددهای بسیار بزرگ مصرف گاز و برق بود، پارسال به‌خوبی مدیریت و بدون کمترین نارضایتی از سوی نهادهای دولتی، خصوصی و مردم مدیریت شد. شانا در گفت‌وگو با جعفر سالاری‌نسب، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، چالش‌های پی‌درپی و نحوه مدیریت عملیات‌های ویژه تأمین سوخت را مرور کرده‌ است که از نظرتان می‌گذرد:
 سال ۱۴۰۱ پس از افول دوساله مصرف به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، با افزایش خیره‌کننده مصرف نوروزی کلید خورد، توزیع سوخت در این روزها چگونه مدیریت شد؟
بله سال ۱۴۰۱ را با سوخت‌رسانی نوروزی در شرایطی آغاز کردیم که پس از دو سال از گذشت شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا و فروکش کردن بیماری کرونا، حجم سفرها به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته و مصرف بنزین کشور در روز ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۰، با ثبت رکوردی تازه به ۱۳۱ میلیون لیتر رسیده بود. با توجه به پیش‌بینی‌ها برای افزایش مصرف در نوروز، کارکنان ستاد و مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آماده‌باش کامل بودند تا سوخت را به بهترین شکل ممکن بدون کوچک‌ترین وقفه به‌دست مردم برسانند.رقم مصرف بنزین در این ایام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (سال ۱۴۰۰)، به‌طور میانگین به بیش از ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده بود. همکاران ما به‌صورت ۲۴ ساعته در مبادی تولید و توزیع حضور داشتند تا رشد ۳۰ درصدی مصرف را به بهترین شکل ممکن تأمین و مدیریت کنند و خوشبختانه با تدابیر اندیشیده‌شده و ذخیره‌سازی‌های مناسب در ایام نوروز، بنزین نوروزی سال ۱۴۰۱ بدون کمترین کمبود و چالشی توزیع شد.