بورس؛ بازاری پربازده اما پرریسک

مهدی سوری مدیر توسعه بازار کارگزاری خوارزمی در گفتگو با آفرینش؛

زمانی اگر صحبت بورس به میان می‌آمد تصور همه بر این بود که چون این بازار، پرریسک و پیچیده است و در عین حال بالا و پایین دارد پس گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و باید به دنبال راه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری بود. ولی با گذر زمان به‌خصوص در این یکی دو سال اخیر، به علت شرایط اقتصادی و تورم، بسیاری از افراد به بازار بورس رو آوردند، زیرا بهترین راه سرمایه‌گذاری را در آن می‌بینند. این افراد شامل دو دسته‌اند: دسته اول افرادی هستند که سرمایه بسیاری را در این بازار صرف می‌کنند و دسته دوم افرادی هستند که با مطالعه و آگاهی کافی وارد این مقوله شده و با سرمایه‌ای مناسب (نه بالا و نه پایین) برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند. افراد دسته اول صرفاً با سرمایه بالا به دنبال کسب سود حداکثری در کوتاه‌مدت هستند ولی دسته دوم افرادی هستند که با آموزش وارد این بازار شده و با سرمایه‌ای مناسب به دنبال کسب سود و زیان در بلند مدت هستند بدین معنا که در شرایط سود و زیان، بهترین راهکار را در پیش می‌گیرند. حال می‌خواهیم در خصوص بازار بورس که این روزها و با شرایط اقتصادی فعلی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری مردم شده است با مهدی سوری مدیر توسعه بازار کارگزاری خوارزمی مصاحبه‌ای انجام دهیم که در ادامه شما را به خواندن آن دعوت می‌نماییم

بورس؛ بازاری پربازده اما پرریسک

 اتفاق خوشایندی به نام فرهنگسازی
 آموزش، شرط لازم برای ورود به بازار بورس
 حمایت دولت عامل مهمی در رشد بازار سرمایه
زمانی اگر صحبت بورس به میان می‌آمد تصور همه بر این بود که چون این بازار، پرریسک و پیچیده است و در عین حال بالا و پایین دارد پس گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و باید به دنبال راه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری بود. ولی با گذر زمان به‌خصوص در این یکی دو سال اخیر، به علت شرایط اقتصادی و تورم، بسیاری از افراد به بازار بورس رو آوردند، زیرا بهترین راه سرمایه‌گذاری را در آن می‌بینند. این افراد شامل دو دسته‌اند: دسته اول افرادی هستند که سرمایه بسیاری را در این بازار صرف می‌کنند و دسته دوم افرادی هستند که با مطالعه و آگاهی کافی وارد این مقوله شده و با سرمایه‌ای مناسب (نه بالا و نه پایین) برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند. افراد دسته اول صرفاً با سرمایه بالا به دنبال کسب سود حداکثری در کوتاه‌مدت هستند ولی دسته دوم افرادی هستند که با آموزش وارد این بازار شده و با سرمایه‌ای مناسب به دنبال کسب سود و زیان در بلند مدت هستند بدین معنا که در شرایط سود و زیان، بهترین راهکار را در پیش می‌گیرند. حال می‌خواهیم در خصوص بازار بورس که این روزها و با شرایط اقتصادی فعلی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری مردم شده است با  مهدی سوری مدیر توسعه بازار کارگزاری خوارزمی مصاحبه‌ای انجام دهیم که در ادامه شما را به خواندن آن دعوت می‌نماییم.
 مصاحبه از صدیقه محرابی  
 مهدی سوری در خصوص رو آوردن مردم به بازار بورس و نحوه آشنایی با آن گفت:
همواره سرمایه‌گذاری در بازار بورس بسیار جذاب ولی در انحصار یک طیف خاصی از جامعه بوده و همه از آن خبردار نبودند. یکسری سوگیری‌ها هم از جانب دولت‌ها و مقامات بوده که عملاٌ بورس را به عنوان یک رقیب برای بازار پول یا همان بانک‌ها به شمار می‌آوردند. رسانه‌های جمعی طی سالیان متمادی در انحصار بانک‌ها و صَرفه اقتصادی بانک‌ها نیز در سپرده‌های مردم بود.
 اتفاق خوشایندی به نام فرهنگسازی
 ولی این اتفاق خوشایند از جایی شروع شد که ورود به بازار بورس برای مردم فرهنگسازی شد، مردم عامی نسبت به این مقوله، شناخت کافی پیدا کردند و در بسیاری از رسانه‌های دیداری و شنیداری، صحبت از بورس مطرح شد. زمانی که طیفی از جامعه وارد بازار بورس شده و بازدهی خوبی نیز داشتند، موجب شد تا این افراد برای سایرین به‌عنوان مُبلغ بورس فعالیت کنند. یک اتفاق مثبت دیگری نیز در این فضا افتاد، آن‌هم بحث وارد شدن دفاتر پیشخوان دولت برای احراز هویت مردم بود. علاوه بر آن، در شرایطی قرار داریم که به علت دلار و شرایط تحریم‌ها، جامعه دچار تورم شده است. زمانی که دولت، بودجه امسال را اعلام کرد، مردم به این نتیجه رسیدند که این بودجه محقق نمی‌شود. با وجود جذابیتِ در اختیار داشتن پول نقد، ولی نگهداری از آن کاهش پیدا کرد. در بازارهای موازی، محدودیت گذاشته و کنترل شد، به گونه‌ای که اگر مردم، گرفتار افزایش قيمت دلار و تورم می‌شدند، پولشان را به سمت دلار و طلا می‌بردند، ولی به مرور زمان، بازار بورس را کشف و آن را دنبال کردند، به گونه‌ای که به عادت سرمایه‌گذاری مردم تبدیل شده است.
 وی به بیان نکاتی در خصوص ورود مردم به بازار بورس با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی پرداخت:
به عقیده من، وارد بورس شدن و آشنایی با بازار سرمایه، در آینده اقتصاد کشور ما یک الزام است؛ به همان صورت که در نسل‌های قبل از ما، عمدتاً افرادی که در سرمایه‌گذاری و املاک، موفق عمل کردند توانستند وضع مالی خوبی داشته باشند و هیچ فردی صرفاً با پس‌انداز کردن، نتوانسته ثروتمند شود و مهمترین  نکته این است که پول خود را کجا سرمایه‌گذاری کرده است.
ما در آینده بازار املاک، آن اتفاقات را  متصور نیستیم و بی‌شک بورس آن نقش را ایفا می‌کند.
 آموزش، شرط لازم برای ورود به بازار بورس
 ورود به بورس مستلزم چند الزام است:
1- بی‌محابا وارد بازار بورس نشوند و سرمایه‌ای که نمی‌توانند روی آن ریسک کنند را نباید به بازار بیاورند که اگر زمانی 20 تا 30 درصد زیان کردند، به وضعیت اقتصادی، روحی و فعالیت‌های اجتماعیشان لطمه‌ای وارد نشود.
 2- حتما آموزش ببینند و بدون آموزش وارد نشوند،تا زمانی هم که آموزش ندیده‌اند و به تبحر کافی نرسیده‌اند از طریق روش‌های غیرمستقیم مانند شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند تا اینکه بخواهند به طریق مستقیم وارد این مقوله شوند.
 مردم باید هوشیار باشند
بخصوص اگر یک مقوله‌ای روی کار بیاید و روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد یکسری افراد به واسطه اینکه بخواهند کسب درآمد کرده یا ایجاد برند کنند، در شبکه‌های اجتماعی شروع به تبلیغات اغواگرایانه در خصوص آن موضوع می‌کنند. پیشنهاد من این است که در چنین شرایطی مردم باید هوشیار باشند و درگیر چنین سیگنال‌دهی‌ها و تبلیغات نشوند، دقت کنند که اگر جایی، آموزشی را در خصوص آن موضوع در اختیارشان قرار می‌دهد، آیا آن شخص مورد تأیید سازمان بورس است یا خیر؟ توجه به این نکته ضروری است که تنها افرادی می‌توانند در این بازار تدریس کنند که از کمیته راهبری آموزش سازمان بورس مجوز گرفته باشند و به موسسات و صفحات مجازی و غیررسمی مراجعه نکنند، احتیاط کنند و تنها شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان تحت نظارت سازمان بورس حق دارند که به مردم سیگنال بدهند یا برایشان سبدگردانی کنند. ناگزیر هر آنچه که در میان مردم شناخته شود به طور طبیعی راجع به آن در فضای مجازی به وفور تولید محتوا خواهد شد.
این مدیر توسعه بازار همچنین پارامترهای منجر به بازدهی در بورس و شرکت‌های بورسی را اینگونه برشمرد:
 رشد قیمت سهام به سه عامل بستگی دارد:
1- سودآوری آن شرکت است یعنی آن شرکت بتواند درآمدهایش بیشتر از هزینه‌اش باشد و سود تولید کند.
2- دارایی‌های شرکت است. به عنوان مثال برخی شرکت‌ها، زیان‌ده هستند که در شُرف ورشکستگی قرار دارند ولی قیمتشان می‌تواند رشد کند زیرا دارایی‌های زیاد، زمین بزرگ یا تجهیزات بسیاری دارند.
3- حمایتی است که از قیمت آن سهم می‌شود که این حمایت می‌تواند از جانب عموم مردم یا از جانب سرمایه‌گذاران بزرگ که به اصطلاح بازیگران اصلی هستند باشد.
 حمایت دولت عامل مهمی در رشد بازار سرمایه
ما در حال حاضر می‌بینیم که درصد زیادی از رشد بازار سرمایه به علت حمایت بازیگر بزرگی به نام دولت است و یک بخش نیز حمایت مردم با ورود پولشان به بازار بورس است؛ به واسطه اینکه بر حمایت دولت حساب باز می‌کنند.
این سه عامل باید در نظر گرفته شود که آن شرکتی که می‌خواهیم سهامش را بخریم به چه میزان سودده شود یعنی به چه میزان درآمد، هزینه و دارایی دارد و چقدر از قیمتش حمایت می‌شود.
 سوری در ادامه وضعیت بازار بورس را اینگونه ارزیابی می‌کند؟
بازار سرمایه را در روند بلند مدت، بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم و به نظرم هیچ بازاری توان رقابت با بازارهای سرمایه را ندارد. ولی در حال حاضر ورود به بازار سرمایه در کوتاه مدت، بسیار پرریسک است اما به شدت به ریسکش می‌ارزد یعنی اگر افراد پولی را دارند که نمی‌توانند روی آن ریسک کنند نباید آن را در بازار سرمایه بیاورند اما اگر  پولی دارند که می‌توانند روی آن ریسک کنند حتما باید آن را وارد بازار سرمایه کنند.
 وی در خصوص میزان سرمایه مردم برای ورود به بازار بورس گفت:
مردم اگر قرار است سرمایه‌گذاری کنند، بهتر است از روش‌های غیرمستقیم قانونی مانند شرکت‌های سبدگردان و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند تا از اینکه پولشان دست متخصص است، آسوده خاطر باشند ولی در مورد آنکه مردم با چه میزان مبلغی سرمایه‌گذاری کنند به عقیده من آن پول نه آنقدر کم باشد که اگر صد در صد سود کرد افسوس بخورند که
ای کاش پول بیشتری گذاشته بودند و نه آنقدر زیاد باشد که اگر 20 درصد ضرر کردند، آسیب روحی ببینند.