سریع‌ترین ربات انسان‌نمای جهان برای مسابقات ربوکاپ آماده می‌شود

ربات ۳۸ کیلوگرمی آرتمیس (ARTEMIS) با ۱و ۵ متر قد که لقب سریع‌ترین ربات انسان‌نمای جهان را یدک می‌کشد، در حال آماده شدن برای مسابقات ربوکاپ است.

 

 


ربات ۳۸ کیلوگرمی آرتمیس (ARTEMIS) با ۱و ۵ متر قد که لقب سریع‌ترین ربات انسان‌نمای جهان را یدک می‌کشد، در حال آماده شدن برای مسابقات ربوکاپ است.
به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دانشکده مهندسی ساموئلی دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس(UCLA)، یک ربات انسان‌نمای پیشرفته موسوم به ARTEMIS را توسعه داده است که نامش مخفف عبارت « فناوری رباتیک پیشرفته برای تحرک پیشگامانه و پایداری بهبود یافته» است.
طبق بیانیه مطبوعاتی این دانشگاه، این ربات در ماه ژوئیه به شهر بوردو در فرانسه سفر خواهد کرد تا در مسابقات فوتبال ربوکاپ ۲۰۲۳ شرکت کند.
دنیس هونگ، استاد مهندسی مکانیک و هوافضا در UCLA و مدیر آزمایشگاه رباتیک و مکانیزم در UCLA موسوم به RoMeLa می‌گوید: نوآوری کلید تعادل عالی این ربات هنگام راه رفتن در زمین‌های ناهموار و توانایی آن برای دویدن و بلند کردن هر دو پا از روی زمین در حین حرکت است.
وی ادعا می‌کند که این اولین ربات در نوع خود است.
نوآوری اصلی در مورد آرتمیس این است که محرک‌های آن که ماشین‌هایی هستند که از انرژی برای ایجاد حرکت استفاده می‌کنند، به ‌طور ویژه برای عملکردی شبیه به عضلات بیولوژیکی ساخته شده‌اند.
برخلاف محرک‌های سفت و کنترل‌کننده موقعیت که در اکثر ربات‌ها استفاده می‌شود، محرک‌های آرتمیس فنری هستند و با نیرو کنترل می‌شوند.
آرتمیس، سریع‌ترین ربات جهان
آرتمیس به عنوان یک ربات انسان‌نمای همه منظوره توسط پژوهشگران RoMeLa ساخته شده است که بر حرکت روی دوپا در زمین‌های ناهموار تمرکز دارد.آرتمیس می‌تواند با سرعت حرکت کند، پرش انجام دهد و روی سطوح ناهموار و ناپایدار راه برود.
این ربات ۳۸ کیلوگرمی ۱و ۵ متر قد دارد و حتی در صورتی که به شدت هل داده شود نیز می‌تواند ثبات خود را حفظ کند.
به گفته پژوهشگران، آرتمیس در طول آزمایشات آزمایشگاهی رکورد راه رفتن با سرعت ۲.۱ متر در ثانیه را ثبت کرده است که همین رکورد، آن را به سریع‌ترین ربات انسان‌نمای جهان تبدیل کرده است.
ادعا می‌شود که آرتمیس اولین ربات انسان‌نمایی است که در یک محیط دانشگاهی ساخته شده است.این واقعیت که محرک‌های آرتمیس به جای کنترل هیدرولیکی که از تغییرات فشار سیال برای ایجاد حرکت استفاده می‌کنند، به صورت الکتریکی هدایت می‌شوند، نشان‌دهنده یک پیشرفت مهم دیگر در مورد این ربات است.از آنجایی که سیستم‌های هیدرولیک به نشت مایع معروف هستند، آرتمیس در واقع تمیزتر از باقی ربات‌ها است و نسبت به ربات‌هایی که از محرک‌های هیدرولیک استفاده می‌کنند، بی‌صداتر و کارآمدتر عمل می‌کند.
 آماده شدن برای مسابقات ربوکاپ
پژوهشگران در حال آزمایش آرتمیس در پیاده‌روی‌های معمول در محوطه دانشگاه UCLA هستند تا آن را برای مسابقات ربوکاپ آماده کنند.آنها در این آزمایشات، توانایی‌های دویدن و فوتبال بازی کردن این ربات را طی هفته‌های آینده به طور کامل ارزیابی خواهند کرد.
گفتنی است که ربوکاپ(RoboCup) یک کنفرانس علمی بین‌المللی است که در آن ربات‌ها توانایی‌های خود را در دسته‌بندی‌ها و بخش‌های مختلف به نمایش می‌گذارند.
دنیس هونگ در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما بسیار هیجان‌زده هستیم که آرتمیس را برای آزمایش میدانی در UCLA می‌بریم و این مهم را فرصتی برای ترویج علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات به مخاطبان گسترده‌تری می‌دانیم.۲۳۲ مشارکت‌کننده بیش از ۱۱۸ هزار دلار از طریق یک تلاش دسته‌جمعی از پردیس Spark در UCLA برای کمک به ساخت و توسعه آرتمیس کمک کردند. یک دفتر تحقیقات نیروی دریایی نیز کمک‌هایی به این پروژه داشته است.