گزارش جدید محققان؛ علائم اولیه نشان دهنده سرعت پیشروی بیماری آلزایمر است

گزارش جدید محققان؛ علائم اولیه نشان دهنده سرعت پیشروی بیماری آلزایمر است

 

 

از دست دادن حافظه شایع ترین علامت مرتبط با بیماری آلزایمر است.
به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، طبق یک مطالعه جدید، افرادی که در اوایل زوال عقل، حافظه خود را از دست می‌دهند، در واقع نسبت به افرادی که علائم دیگر را زودتر نشان می‌دهند، سرعت پیشرفت
 بیماری شأن کمتر است.
محققان دریافتند مشکل در ساختن جملات، برنامه ریزی، حل مشکلات یا تعیین فضا و فاصله از جمله علائمی هستند که از سرعت بیشتر پیشرفت بیماری در مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل نسبت به مشکلات اولیه حافظه خبر می‌دهند.
دکتر «جاگان پیلای»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز کلینیک کلیولند اوهایو، می‌گوید: «افرادی که تغییرات حافظه دارند در واقع نسبت به افرادی که علائم دیگر مانند مشکلات زبانی یا قضاوتی دارند، از نظر توانایی عملکرد و مراقبت از خود، سرعت پیشرفت بیماری شأن کمتر است.»
پیلای افزود: «آزمایش‌های آتی داروی آلزایمر می‌تواند با توجه به علائم اولیه افراد و علائمی که انتظار کاهش سریع‌تری دارند، انجام شود.»
برای این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های بیش از ۲۴۰۰ فرد مبتلا به
زوال عقل را تجزیه و تحلیل کرد.
مشکلات حافظه شایع‌ترین علامت اولیه آلزایمر و زوال عقل است. نتایج نشان می‌دهد که تقریباً ۸۰ درصد مواقع، از دست دادن حافظه به عنوان اولین در نظر گرفته می‌شود که کاملاً اشتباه است.
پیلای می‌گوید: «وقتی کسی به بیماری آلزایمر فکر می‌کند، به این فکر می‌کند که فردی دچار از دست دادن حافظه شده که به مرور زمان بر سایر بخش‌های عملکرد یا تفکر او تأثیر می‌گذارد. برای عموم مردم کمتر شناخته شده است که آلزایمر می‌تواند در ابتدا با علائم دیگری همراه باشد.»
اما محققان دریافتند تقریباً ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به زوال عقل در ابتدا علائم مربوط به عملکرد اجرایی دارند.
پیلای گفت: «آنها ممکن است در قضاوت کردن مشکل داشته باشند. آنها نمی‌توانند روز خود را برنامه ریزی کنند یا کاری مانند ورود به کامپیوتر را انجام دهند.»
۱۰ درصد دیگر ابتدا با علائم مربوط به زبان مراجعه می‌کنند.
پیلای گفت: «آنها نمی‌توانند با جملات کامل صحبت کنند و با ابراز وجود مشکل دارند.»
نتایج مطالعه نشان داد افرادی که دارای این علائم اولیه نادرتر بودند، سرعت بیشتری در کاهش عملکرد مغز و توانایی حفظ کیفیت زندگی خود داشتند.به گفته پیلای: «هیچ راهی برای دانستن دلیل وجود این تفاوت‌ها در روند پیشروی بیماری وجود ندارد، اما می‌تواند بر اساس این باشد که چگونه آلزایمر یا زوال عقل بر مناطق خاصی از مغز تأثیر می‌گذارد.»