فوق تخصص روماتولوژی: در فصل سرما مراقب تحلیل عضله ها باشید

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت:در فصل سرما، خون رسانی کمتر است و درد بیشتری در عضله و استخوان ها احساس می شود؛ لذا، باید در منزل ورزش های هوازی انجام داد.



یک فوق تخصص روماتولوژی گفت:در فصل سرما، خون رسانی کمتر است و درد بیشتری در عضله و استخوان ها احساس می شود؛ لذا، باید در منزل ورزش های هوازی انجام داد.
به گزارش مهر، مریم مقدسی جهرمی، در گفتگو با رادیو سلامت با بیان اینکه احساس درد اصولاً در هوای سرد بیشتر می شود، افزود: در هوای سرد، رگ هایی که در محیط هستند انقباض بیشتری پیدا می کنند و خون به قسمت های حیاتی تر جریان پیدا می کند، اما عامل اصلی تشدید بیماری سرما نیست و باید مشخص شود.
وی با بیان اینکه در فصل پاییز اصولاً منشا درد کمتری را در استخوان داریم و بیشتر در سنین بالا رخ می دهد، ادامه داد: اگر منشا آن، درد عضلات و مفاصل هستند به خصوص آرتروزها که از آن با عنوان ساییدگی مفصل یاد می شود. درمان اصلی آرتروزها به خصوص در زانو و کمر، یک سری مراقبت است و باید روی این نقاط خیلی فشار وارد نکیم و با
 بی تحرکی زیاد نیز، عضلات را ضعیف نکنیم؛ و از ورزش ها و نرمش هایی استفاده شود تا عضلات تقویت شوند.
این فوق تخصص روماتولوژی و بیماری های داخلی افزود: کمتر اتفاق می افتد که مشکل رماتیسمی عامل دردهای بیمار باشند؛ ولی احساس درد هم در مفاصل می تواند عامل رماتیسم باشد که با مراقبت و درمان صحیح دارویی می شود کنترل می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا رطوبت در درد مفاصل در فصل سرما تاثیرگذار است، گفت: از نظر علمی اینکه رطوبت باعث درد مفاصل می شود تایید نشده و به اثبات نرسیده است.حتی بعضی از درمان ها برای بیماران مانند رماتیسم، آب درمانی است.
جهرمی ادامه داد:در سرما خون رسانی کمتر است به همین علت درد بیشتر حس می شود، مخصوصاً در عصب های ریز ناحیه ای که قبلاً شکسته یا مشکلی دارد، به همین علت تحریک پذیری آن ناحیه ها بیشتر می شود.لذا سرما، نباید باعث بی تحرکی افراد شود. در خانه یک سری ورزش های کششی و هوازی باید انجام دهند تا عضله تحلیل نرود.
وی در خصوص استفاده از زانوبند، تصریح کرد:زانو بندهایی که بسته می شود در حدی که گرم نگه می دارند اشکالی ندارند اما زانوبندهایی که فشار و سفتی زیاد برای زانو دارند می تواند، مضر باشد. البته این نکته را بگویم که زانوهایی که متورم هستند و داخلشان مایع جمع شده باشد و بیمار این موضوع را متوجه شده باشد؛ اما برای بیمار تشدید درد به همراه دارد، و با گرم کردن مایعِ زانو، درد بیشتر می شود باید به پزشک مراجعه کند.
این فوق تخصص روماتولوژی و بیماری های داخلی با بیان اینکه از نظر علمی تاثیرگذاری مصرف روغن های گیاهی برای تسکین دردهای مفصلی، ثابت شده است، اظهار داشت: اما بعضی از بیماران با مصرف این روغن ها احساس تسکین درد را می کنند. در سنین جوانی و میانسالی سروصدا کردن مفصل ها خیلی علامت نگران کننده ای نیست؛ اما یکی از مواردی که می تواند نگران کننده باشد، آرتروز است که با خشکی مفصل همراه است.