بیماری پارکینسون از روده ها آغاز می‎شود

مطالعات نشان می دهد؛

مطالعه اخیر نشان می دهد که بیماری پارکینسون، که در آن بخش هایی از مغز به تدریج در طی سالیان متمادی آسیب می بیند، ممکن است در واقع از روده شروع شود.


مطالعه اخیر نشان می دهد که بیماری پارکینسون، که در آن بخش هایی از مغز به تدریج در طی سالیان متمادی آسیب می بیند، ممکن است در واقع از روده شروع شود.
به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، بر اساس مطالعه محققان بریتانیایی و آمریکایی، نزدیک به
 ۳۰ درصد از باکتری های روده در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون با افراد بدون این بیماری متفاوت است.
«آیسه دمیرکان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه سوری، می گوید: «مرگ و میر و اختلالات ناشی از پارکینسون سریعتر از هر اختلال عصبی دیگری در سراسر جهان در حال افزایش است. موارد تشخیص داده شده در ۲۵ سال گذشته بیش از دو برابر شده است.»
دمیرکان در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این روند بسیار نگران کننده است زیرا هیچ درمان شناخته شده ای برای آن وجود ندارد. با این حال، هرچه بیشتر در مورد علل این بیماری بیاموزیم، می‌توانیم در توسعه درمان‌های جدید و در نهایت درمان آگاه‌تر
 باشیم.»
پارکینسون یک اختلال مغزی است که می تواند باعث حرکات غیرقابل کنترلی مانند لرزش، سفتی اندام و مشکل در تعادل و هماهنگی شود.
این مطالعه ۴۹۰ فرد مبتلا به پارکینسون و
 ۲۳۴ فرد سالم از نظر عصبی را انتخاب کرد. از هر کدام از افراد، نمونه مدفوع و اطلاعاتی در موردشان گرفته شد.
هنگامی که نمونه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، محققان دریافتند که باکتری ها، ژن ها و مسیرهای بیولوژیکی در افراد مبتلا به پارکینسون در مقایسه با افراد بدون اختلال حرکتی بیش از ۳۰ درصد متفاوت است.
یکی از نمونه‌ها، گونه‌ی باکتریایی Bifidobacterium dentium بود که به عنوان عامل ایجاد عفونت‌هایی مانند آبسه‌های مغزی شناخته می‌شود. آنها در افراد مبتلا به پارکینسون هفت برابر بیشتر بودند، در حالی که سطوح
 Roseburia intestinalis، یک باکتری که در
روده های سالم یافت می شود، ۷.۵ برابر کمتر بود. یبوست یکی از علائم شناخته شده بیماری پارکینسون است.
گروهی از باکتری های شناخته شده به عنوان عامل عفونت نظیر اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونی و کلبسیلا کوازیپنومونیه در افراد مبتلا به پارکینسون افزایش یافته بود.