بال های شکسته ناوگان اورژانس کشور

شاید درمیان مشکلات رنگارنگ کشور،سخن گفتن از فرسودگی و ناتوانی ناوگان اورژانس برای خیلی ها اهمیت نداشته باشد. اما کافی است بدانید که در تمامی تصادفات رانندگی، بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، حوادث غیرمترقبه، آتش سوزی، رسیدگی به حال بیماران در اقصی نقاط کشور، این ناوگان اورژانس است که به صورت سه شیفت و شبانه روزی درحال فعالیت است. تنها در دوره کرونا اگر به فعالیت و ازخودگذشتگی ناوگان حمل و نقل اورژانس توجه داشته باشید متوجه حساسیت و اهمیت این بخش خواهید شد.

بال های شکسته ناوگان اورژانس کشور

 


شاید درمیان مشکلات رنگارنگ کشور،سخن گفتن از فرسودگی و ناتوانی ناوگان اورژانس برای خیلی ها اهمیت نداشته باشد. اما کافی است بدانید که در تمامی تصادفات رانندگی، بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، حوادث غیرمترقبه، آتش سوزی، رسیدگی به حال بیماران در اقصی نقاط کشور، این ناوگان اورژانس است که به صورت سه شیفت و شبانه روزی درحال فعالیت است. تنها در دوره کرونا اگر به فعالیت و ازخودگذشتگی ناوگان حمل و نقل اورژانس توجه داشته باشید متوجه حساسیت و اهمیت این بخش خواهید شد.
اما این درجه از اهمیت برای برنامه ریزان و بودجه نویسان کشور قابل درک نیست. از بودجه 500 میلیاردی سال گذشته تنها 100 میلیارد آن محقق شد و در ردیف بودجه 1402 هم اساساً با بی توجهی کامل نادیده گرفته شده است!.
به گفته‌ رئیس اورژانس کشور از تعداد پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس، سه هزار دستگاه بالای ۱۵ سال عمر دارند و از سوی دیگر سال به سال تعداد ماموریت‌های اورژانس حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، و این در شرایط ویژه همچون کرونا چند برابر می شود.
امروز در بسیاری از استانها و شهرستان های کشور شاهد فعالیت
 آمبولانس هایی هستیم که بعضاً بین 30 تا 40 سال از عمرتولید آنها می گذرد و از کمترین استانداردها و امکانات برخوردارند. درحال حاضر ناوگان اورژانس کشور با کمبود3هزار دستگاه آمبولانس در سراسرکشور مواجه است، و اگر بخواهیم سالی هزار دستگاه آن را تامین مالی کنیم به 3هزارمیلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
حال خود مقایسه کنید نیاز 3هزارمیلیاردی کجا و بودجه 100 میلیاردی کجا!
آمبولانس چیزی نیست که بخواهیم آن را نادیده بگیریم و بودجه آن را کاهش یا حذف کنیم. از نمایندگان مجلس انتظار می رود در تصویب بودجه سال آینده به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.