افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد

معاون اول رئیس جمهور:

معاون اول رئیس جمهور گفت: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد. به گزارش مهر، محمد مخبر در سفر خود به منطقه سیستان، به صورت میدانی از ذخایر آبی و چاه نیمه‌ها، بازدید کرد

افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد

معاون اول رئیس جمهور گفت: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد.
به گزارش  مهر، محمد مخبر در سفر خود به منطقه سیستان، به صورت میدانی از ذخایر آبی و چاه نیمه‌ها، بازدید کرد.
وی در این بازدید که با حضور وزیر نیرو، نفت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی انجام شد، با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان وضعیت ذخایر آبی استان و همچنین انتقال آب از چاه نیمه‌ها برای جلوگیری از تبخیر آب و تصفیه خانه‌های این مرکز برای تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم منطقه قرار گرفت.
وی در این بازدید با تاکید بر اینکه دولت متعهد به تأمین آب شرب برای مردم سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب‌های زیرزمینی به این استان را پیگیری می‌کند تا مشکلات کم آبی و خشکسالی مردم این منطقه به طور ریشه‌ای حل شود.
وی همچنین به برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو برای حل مشکلات آب استان اشاره کرد و افزود: تأمین آب از طریق چاه‌ها و آب‌های سطحی تا بهار سال آینده از برنامه‌های کوتاه مدت و همچنین بهره برداری از پروژه‌های انتقال آب استانی حداکثر تا دو سال آینده از برنامه‌های میان مدت دولت است.
معاون اول رئیس جمهور در خصوص برنامه‌های بلند مدت حل مشکلات کم آبی سیستان و بلوچستان گفت: امیدواریم پروژه انتقال آب از دریای عمان به سرتاسر این استان تا پایان دولت سیزدهم نهایی شود.
دکتر مخبر همچنین با اشاره به پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین المللی پیگیری می‌کند.