بیماری «شانه یخ زده» چیست

عارضه ای که هیچ ارتباطی به سرما ندارد؛

«شانه یخ زده» یا منجمد، یک بیماری نسبتا شایع است که بیشتر در خانم ها و در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی بروز می کند.

بیماری «شانه یخ زده» چیست


«شانه یخ زده» یا منجمد، یک بیماری نسبتا شایع است که بیشتر در خانم ها و در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی بروز می کند.
به گزارش مهر، شانه یخ زده (Frozen Shoulder) یک بیماری نسبتاً شایع است که کپسول مفصل شانه را درگیر می‌کند اما تخریب غضروف مفصلی و استخوان را به همراه ندارد. به دنبال آن درد و خشکی و محدودیت حرکت ایجاد می‌شود.
میزان شیوع این بیماری به طور دقیق گزارش نشده است، اما گفته می‌شود در حدود ۲ تا ۵ درصد جمعیت را درگیر می‌کند. این بیماری بیشتر در خانم‌ها شایع است و اغلب در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی بروز می‌کند.
مشخصه این بیماری شروع درد خود به خودی و معمولاً بدون علت در شانه است، که به مرور و به صورت پیشرونده محدودیت حرکتی در مفصل را به دنبال دارد. یعنی ممکن است فرد بدون هیچ مشکلی شب بخوابد و صبح با درد شدید از خواب بیدار شود و موهایش را با درد شانه بزند یا به سختی کیف پولش را در جیب پشتی شلوار قرار دهد.
این بیماران معمولاً با مشکلاتی از قبیل دردهای شبانه و بیدار شدن از خواب هنگام حمله‌های حاد، درد در حرکت و همچنین حین حمله حاد آن در زمان استراحت و درد در عضلات پشت گردن و شانه مواجه هستند. ممکن است وضعیت قرارگیری شانه‌ها و کتف‌ها از حالت طبیعی خارج شود و مثلاً شانه‌ها جلوتر از محل درست خود قرار بگیرند.
دلایل به وجود آمدن شانه یخ زده هنوز به صورت کامل مشخص نشده‌اند. هنوز رابطه مشخصی به بازوی غالب یا عملکرد بازو مشاهده نشده، اما چند فاکتور مثل دیابت و بی حرکتی، می‌توانند خطر بروز این بیماری را افزایش دهد. به طوری که اگر دیابت دارید، خطر ابتلای شما سه برابر بیشتر است.
دیگر افراد در خطر عبارتند از؛ افرادی که باید شانه بند گردنی را برای طولانی مدت پس از آسیب یا جراحی ببندند. افرادی که باید طولانی مدت به علت سکته مغزی یا جراحی، بی حرکت باقی بمانند و افراد دارای اختلالات تیروئید.
معمولاً این بیماری با گذشت زمان و تحت نظر پزشک بهبود می‌یابد، اما ممکن است تا سه سال طول بکشد.